Et musikalsk orgie af onanister, virgins og mænd, der ammer mænd

Rocky Horror Show, Aarhus Teater

Klokken på Aarhus Teaters Store Scene ringer, og publikum skal indfinde sig på sine pladser. Klokken har indkaldt til samling. En samling af transvestitter, manly women samt onanister, jomfruer og spraglede garvede orgiedeltagere med lange sorte gummihandsker og knaldende røde læber, som tydeligvis har styr på showets etikette. Snakken går højlydt blandt publikum, selvom tre performere har begyndt deres megafonshow og lemlæster vores ører med deres glamrockede skingre stemmer, der er lige så sikre i tonerne, som deres kostumer er sexede.

”Jeg tror, der bliver larm hele tiden”, lyder det fra en ældre herre og hans hustru, som med sikkerhed har fået billetter til Aarhus Teaters opsætning af kult-klassikeren The Rocky Horror Show gennem deres abonnement på Politiken Plus. Klagen er dog helt uberettiget, da publikum ER deltagere og nødvendige for udførelsen af The Rocky Horror Show.

GAFFA vil i denne omgang ikke gå yderligere i detaljer med showets sporadiske opbygning af en handling, men derimod fokusere på de toner, der fyldte teatersalen med gåsehud og Richard O'Briens musikalske genistreger.

Bandet bestående af Søren Bigum (guitar), Peter Hellemann (orgel), Michel Block Svane (percussion), Johan Toftegaard (saxofon) og Jens Hellemann (guitarist) er et powerhold af anerkendte og dygtige musikere, kendt fra blandt andre L.O.C og Aarhus Jazz Orchestra, og som formåede at bringe en skarphed og renhed på numrene, som ellers ikke forbindes med filmversionens rodede guitarlydbillede.

Der var en vis nyfortolkning af sangene, som mest af alt mindede om Kraftwerk, der møder 70'er-glamrock og guitarhvin, og som var oversat til dansk, med genbrug af visse tekstlinjer på engelsk. Publikum bliver første gang gjort bekendt med disse nyfortolkninger i sangen ”There's a Light (Over at the Frankenstein Place)", som bæres smukt og sikkert igennem af Riff Raff, spillet af sangeren Simon Matthew. Publikum har på dette tidspunkt allerede råbt ”RØVHUL” af Brad Jenkins, smidt konfetti og sprøjtet med vandpistoler, og det virker, som om at showet ikke kan blive vildere. Men det kan det. Ned fra loftet sænkes nemlig den karismatiske og særegne skuespiller Jakob Madsen Kvols, som i dén grad evner at løfte den kendetegnende sang ”Sweet Transvestite” til højder, der senest er set i den originale film med Tim Curry i hovedrollen som den krogede, knoglede og tynde forførelsens mester, Frank'n'Furter.

I det hele taget bærer The Rocky Horror Show præg af dygtige sangere, som blandt andet Nanna Cecilie Bang, der spiller Colombia, hvis stemme har en forførende kraft – dyb og intens – og hele koret har en harmonisk klang som højner niveauet på musicalen med den kvalitet, som Aarhus Teater er kendt for. De lækre tunge beats i ”I Can Make You a Man” erstattes af et blødt og helligt englekor, hvor publikum bliver ført hele vejen til den frie kirke ledet af Frank'n'Furter og alle hans liderlige minions.

Publikum opbruger dog 75 procent af deres entusiasme og initiativ på de første 25 minutter, hvorefter energien langsomt daler, som en sprinter der har løbet sig træt til OL, og efter pausen fryder den gængse teatergæst sig over, at vanviddet umiddelbart er kommet til vejs ende, mens den ivrige Rocky Horror-entusiast stædigt forsøger at holde energiniveauet og tilråbene oppe.

Spørgsmålet er, om Aarhus Teater evner at rumme den løsslupne stemning, som Rocky Horror Show bærer med sig, eller om teatergængernes konventionelle måde at gå i teatret på kommer til at forstyrre den ellers løsslupne frihed, som kendetegner showet så godt.

Ét er sikkert, og det er, at selve premiereshowet var en musikalsk succes, som på ingen måder lagde sig op af publikumkonventioner og Stanislavskijs usynlige vægge, men derimod på et forrygende fællesskab på tværs af seksualitet og køn, som eksploderer i lydbilleder, der er ligeså sexede som de visuelle gangbangs, der optager scenen under hele forestillingen.

Jeg tog til showet som jomfru, men kom gennemknaldet ud.

Forestillingen spiller til og med 15. juni

Sangoversigt: