Ea Kaya er lyden af en lun sommeraften på altanen

Ea Kaya, Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Anmeldt af Josephine Andersen | GAFFA

Hvad kan Ea Kaya, som alle de andre popsangerinder i 20’erne ikke kan? Det spørgsmål skulle hun og resten af hendes entourage forsøge at besvare på dette års Spot-festival. Da debut-ep’en Fragile But Strong As Hell udkom tidligere i år, efterspurgte GAFFAs anmelder lidt mere kant, og kant skulle vi få. Ikke kun i form af sangerindes knivskarpe pagefrisure, men også i hendes musik.

Kender du ikke Ea Kaya, er her en lynhurtig intro: Ea Kaya er lyden af en lun sommeraften på altanen med kold hvidvin og pizza. Hendes musik er poppet med elementer fra det mere elektroniske og synthprægede musikunivers, og det passer perfekt til den tid, vi forhåbentlig har i vente. Der var dog hverken tid til vin eller pizza under aftenens koncert, der var stramt styret, og hvor sangene nærmest gled sammen i en flydende bevægelse.

Overordnet set var det en utrolig velspillet koncert med god kemi mellem sangerinde og band, men indimellem var det som om, at de tunge rytmer overdøvede Ea Kayas fine, alfeagtige, vokal og gjorde det svært at høre, hvad der faktisk blev sunget. Hvad man dog kunne høre, var publikums entusiasme for musikken. ”4 Am” og ”Tied Up”, der begge er numre, du kan finde på debuten, fik løsnet godt op i de stive skuldre rundt omkring og fik folk til at rokke med i skæret fra de kulørte lyskegler.

Og så tilbage til spørgsmålet om kant; for mangler Ea Kaya kant? Nej. I hvert fald ikke, når vi taler live-optræden. Her var der masser af personlighed og overskud til at levere en selvstændig præstation, der berettiger hende til en plads i det nuværende koncertloop. I virkeligheden er det nok mere et spørgsmål om, hvorvidt selve musikken kunne bruge et skud personlighed, så den skiller sig ud fra mængden af generisk 2019-pop, og lyder som en original Ea Kaya-produktion i stedet for endnu et samlebåndsnummer fra Tove Lo eller Zara Larsson.