Aarhusiansk hiphop på internationalt niveau – og en kæmpe fest

Monti, Spot Festival, Aarhus Volume, Aarhus

Aarhus Volume-scenen på Spot har haft sit primære fokus på hiphop, og en lang række af de optrædende har, genren tro, ”blot” optrådt med dj som backing. Det gælder imidlertid ikke aarhusianske Monti, der er noget så usædvanligt som et hiphop-BAND – altså et fast band med en rapper i front, ikke en rapper med et backingband af mere eller mindre skiftende musikere. Men et regulært hiphop-band ligesom eksempelvis The Roots.

Rapper Sebastian Bang Monti lægger dog navn til gruppen, der desuden består af guitarist Martin Frederik Ilsø Christensen, bassist Adam Eske Munch Raahauge, trommeslager Karl-Emil Øgendahl Roldborg og keyboardspiller Jesper Trøiborg Laursen. Musikken er funky og yderst dansabel, og det er tydeligt, at musikerne og Sebastian Bang Monti har spillet mange koncerter sammen – de er godt sammenspillede, og musikerhåndværket er bundsolidt, om end der ikke er mange solopassager – vokalen er i fokus.

For så er der jo lige frontfiguren. Sebastian Bang Monti er dels noget så forholdsvis usædvanligt som en engelsksproget dansk rapper, dels er han vanvittigt teknisk dygtig. Hans flow er imponerende, hans diskret amerikanske udtale er uden hørbar dansk accent, hans ordforråd er stort og rimene originale, og så er det til at leve med, at nogle af teksterne dyrker en vis gangsta-retorik, som jeg tror ligger et stykke fra Sebastian Bang Montis eget liv. Eksempelvis ”For the Conflicted”, der begynder med linjerne ”Persecuting poets on beats / Cops don’t care about me / Cops are there for me / I don’t take it as a compliment / it’s like they complicate my manners”.

Der er også noget meget musikalsk og syngende over Sebastian Bang Montis levering. Vi er meget langt fra den autotunede ”Jeg er for cool til at gide at øve mig”-mumlerap, der dominerer streaminglister i ind- og udland i disse år, og man får den tanke, at Sebastian Monti hvert øjeblik kan bryde ud i skønsang.

Det gør han nu ikke, men flere af sangene, eksempelvis ”Sit Down” og ”Culture”, har meget melodiske omkvæd, som hjælper med at sætte gang i det talstærke og begejstrede publikum. Monti er på hjemmebane i Aarhus, og det er tydeligt, at de har mange venner og fans i byen. Et par gæster udefra er der dog også plads til på scenen. Først københavnske Orla Engstrøm, som leverer veloplagte rim på ”Lean” og senere ”I Gotta Thing” med en mindst lige så tændt Jaden Castro fra Connecticut (begge har tidligere optrådt på festivalen). På dette tidspunkt er der udbrudt moshpit foran scenen, og en gennemsvedig Sebastian Monti afslutter koncerten i bar overkrop.

Monti er aarhusiansk hiphop på internationalt niveau, og man må håbe, at nogle af de mange udenlandske talentspejdere på Spot fik lagt vejen forbi koncerten og noteret hans navnet med store bogstaver. Ellers klarer Monti sig sikkert også uden dem, i ind- såvel som udland.

Intro

Sit Down

Culture