Smuk soulstemme får forhåbentlig snart et gennembrud

Astrid Engberg, Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Lille Sal

Et af de større mysterier på den danske og for den sags skyld internationale musikscene er, hvorfor soulsangerinden og sangskriveren Astrid Engberg ikke er større. Hun har i skrivende stund ”kun” 3700 følgere på Facebook, og hendes mest sete video på YouTube har kun 140.000 visninger, selvom hun ep-debuterede tilbage i 2012 og siden har udgivet yderligere to ep’er (eller korte album, om man vil). Jeg husker tydeligt, da jeg første gang hørte en sang med hende, tilbage i 2013. Jeg tænkte, at hun måtte være englænder eller amerikaner med den stemme og dén professionelle lyd. En ret dyb og meget sensuel, let hæs og lidt nasal stemme, der emmer af tilrøgede klubber, hvis den slags ellers findes mere, et sted i krydsfeltet mellem soul og jazz. Og et musikalsk udtryk, der elegant blandede håndspillede og elektroniske elementer.

Spots publikum har heller ikke for alvor opdaget Astrid Engberg endnu, for Musikhusets Lille Sal er kun halvfyldt, men de, der kommer, får en stor oplevelse. Engberg vil denne aften udelukkende fremføre nye sange, og det gør hun med et ganske lille band bestående af Anders Bo Eriksen på skiftevis guitar, keyboard, elektronisk tromme og sousafon, en slags skulderbåret tuba. Selv betjener Engberg diverse former for elektronik, herunder beats og elektroniske efterbehandlinger af sin stemme, som blandt andet dubbes til kor i aftenens første sang.

Astrid Engbergs smukke vokal lyder dog klart bedst, når hun synger uden digitale filtre, hvilket hun eksempelvis gør i en sang, der muligvis hedder ”Lush Life” – det bliver i hvert fald sunget mange gange. I den næste sang lægger hendes vokal sig tæt på rap, hvilket hun klarer glimrende, og her kommer den dybe sousafon også i brug og spiller en slags basgang, og det sker også i den fine ”Daylight”. Aftenens sidste nummer begynder afdæmpet og drømmende, men slutter nærmest som drum’n’bass og øger forventningerne til en forhåbentlig snarligt kommende udgivelse med Engberg. Det kunne være spændende at se hende med et lidt større band, men aftenens skrabede og dog instrumentrige setup var bestemt også godkendt. Astrid Engbergs fanbase er forhåbentlig vokset lidt efter koncerten, og det vil den formodentlig blive ved med.