Lewis Capaldi
Divinely Uninspired to a Hellish Extent

Nedbarberet og nøgent – hjertesorger på skotsk

Album / Copenhagen Records
Udgivelse D. 17.05.2019
Josephine Andersen

Der var engang, i midten af 00’erne, hvor følsomme singer-songwriters med en guitar eller et piano ved hånden og ondt i hjertet fyldte godt på hitlisterne. Siden blev de overhalet af spiffe dj-produktioner, unge popkometer og countryrap, men med Lewis Capaldi ved mikrofonen er der nye muligheder for et comeback til de bløde fyre med hjertesorger. Den unge skottes debutalbum, Divinely Uninspired To A Hellish Extent, er i hvert fald det perfekte break-up album. Altså det album, du sætter på, når du er helt nede i kulkælderen og mest af alt har lyst til at ligge i fosterstilling og spise upassende mængder af is.

Med sine enkle mol-kompositioner og sin hæse røst skærer Lewis Capaldi sig vej helt derind, hvor det virkelig gør ondt. Nummeret ”Fade” borer sig ind under huden med sin skrøbelighed og ærlige tekst, og både ”Bruises” og monsterhittet ”Someone You Loved” er skoleeksempler på, hvordan en god popsang ikke nødvendigvis kræver mere end en simpel klavermelodi og en stor stemme for at tiltrække opmærksomhed, men set over 12 numre bliver pladens nedbarberede og næsten nøgne udtryk en anelse ensformigt og fladt.

Hvis du er stødt på Lewis Capaldi på et socialt medie, ved du, at han er en finurlig fætter med skøre solbriller, leopardfrakke og ekstremt meget selvironi. Det var også ham, der figurerede som en hotdog på forsiden af GAFFA-magasinet i marts, og lige præcis den lidt mere skæve og kantede side af sangeren savner jeg på Divinely Uninspired To A Hellish Extent. Det er et udmærket album, og absolut en godkendt debutskive fyldt med inderlighed og sjæl, men modet til at levere det ekstraordinære mangler, så der går nok noget tid, før vi igen for alvor bliver ramt af en singer-songerwriter-bølge. I hvert fald med Lewis Capaldi i front.