Avicii
TIM

Posthumt album fortsætter fortællingen fra "Stories"

Album / Universal
Udgivelse D. 06.06.2019
Anders Bøgh

På Aviciis forrige album Stories var det åbenlyst, at han havde andre ambitioner med albumformatet end bare at byde op til fest og dans, som ellers var det, han var kendt for som dj, og fra sine utallige hitsingler. Her et år efter hans alt for tidlige død fortsætter udviklingen på det nye album TIM, og der bliver tonet ren pop, samtidig med at han fortsætter legen med inspiration fra forskellige genrer og verdenshjørner.

Således er der indiske og orientalske toner på andensinglen "Tough Love", LA-vibe og The Mamas & The Papas feeling på "Peace Of Mind", afrikanske og caribiske toner på "Bad Reputation", sample fra japansk pop-hit på "Freak" med mere.

Samtidig er der også tegn på, at der – som det ofte sker på posthume albums – er blevet gravet godt i skufferne for at finde materiale til et helt album. Bundniveauet er højt, og der er ingen fejlskud, men en håndfuld af numrene var sikkert blevet i skuffen, hvis Avicii selv have fået lov til at arbejde videre på albummet og havde lavet mere materiale at vælge fra. Således stammer f.eks. et ellers fint nummer som "Heaven" – med Chris Martin på vokal – fra den periode, hvor Avicii producerede for Coldplay og har ligget færdig i tre år. Man har bare ikke lige haft et passende tidspunkt at sende det ud på. Havde det siddet lige i øjet, så er jeg sikker på, at man havde fundet tid til det før nu.

TIM er bestemt ikke et album, jeg ville have været foruden. Det giver et spændende indblik i, hvad man kunne have forventet fra Tim Bergling, hvis han havde levet videre. Teksterne er mere dystre og eftertænksomme og bærer præg af de svære år, han gik igennem inden sin død, og en single som "SOS“ er et sikkert hit. Men som album i 2019 skal TIM konkurrere med et hav af andre deep house- og tropical house-artister, og der skiller det sig ikke synderligt ud.