Lovende soultakter, men ikke ligefrem knock out

Cautious Clay, NorthSide, Red Stage

Bag det finurlige alias Cautious Clay gemmer sig den amerikanske soulsanger, guitarist og tenorsaxofonist Josh Karpeh. Han har indtil videre udgivet tre ep’er inden for det sidste halvandet år, og hans koncert på NorthSide er mig bekendt hans første danske koncert til dato.

Cautious Clay er indtil videre mest kendt for sangen ”Cold War”, der er blevet spillet en smule på P3, og pladsen foran Red Stage er pænt fyldt. Clay har medbragt tre musikere på henholdsvis guitar/bas, keyboard og trommer, mens han selv spiller guitar i visse numre og griber fat i sin tenorsax i andre, som regel i outroerne. Det er især den velspillede saxofon, som fylder forholdsvis meget i musikken, der adskiller Cautious Clay fra mængden af tidens unge soul- og r&b-sangere, ikke mindst Khalid, der som bekendt er et af hovednavnene på årets festival.

Clay har en blød og varm soulstemme, som minder lidt om Seals, men desværre ligger den lidt lavt i mikset, så det er noget svært at høre, hvad han synger. Et problem, som også Alice in Chains og Khalid bliver plaget af senere på dagen. Sangene er til tider præget af fingerspillet guitar fra bandets guitarist, eksempelvis åbningsnummeret ”Sidewinder”. ”French Riviera” byder på finurlige rim og tekstbilleder (”Don't wanna listen to your hearsay / We hit the beach up like it's D-day”) og en guitarsolo, og tempoet er overvejende lavt i numrene. Balladen ”Blood Type” skiller sig ud midtvejs med en skæv taktart, ”Erase” rummer fin falsetsang, og i ”Call Me” spiller Cautious Clay ligefrem tværfløjte.

”Settler’s Paradise” med det ordrige omkvæd er et af højdepunkterne sammen med ”Cold War”, der ikke helt overraskende afslutter sættet. Det er alt sammen udmærket, men den lidt for lave vokal gør, at Cautious Clay ikke helt kommer ind under på én. Og han slår i hvert fald langtfra så hårdt som ham, han er opkaldt efter. Godt forsøgt, men vi må håbe på mere træfsikkerhed næste gang.

Silos

Sidewinder

French Riviera