Punkede spasmagere på kaostrip

Idles, NorthSide, Red Stage

Punkede spasmagere på kaostrip

Så fik man også set en ægte moshpit på Northside. Bristolbandet Idles, der helst ikke vil kaldes et punkband, spillede op til kaosdans på festivalens lille intime Red Stage, og det gjorde de så effektivt, at både dem, der var fuldt klar over, hvad der var i vente og ikke mindst dem, der nysgerrigt var trukket over til scenen, gik amok til en intens og festlig omgang punket støjrock.

Idles’ forsanger Joe Talbot udstråler en manisk og nærmest urovækkende energi og aggressivitet, og når han skriger sine dybtfølte tekster ud, ser blodårerne på hans hals ud til at være på nippet af at sprænge. Samtidig optræder han mellem numrene høfligt og taknemmelig og med en ro og varme, der gav ham ubetinget sympati fra det begejstrede publikum.

Så snart næste nummer går i gang, afløses roen dog igen af kaos, og særligt de to guitarister Mark Bowen og Lee Kiernan (hvoraf den ene kun er iført blå underbukser, hvide tennissokker og -sko) vælter rundt på scenen (og adskillige gange blandt publikum) i en blanding af heftige energiudladninger og bizarre danse-moves. Midtvejs i koncerten bytter den ene guitarist plads med Talbot, og pludselig synges der julesange midt i sættet. Udover at hylde kaos og at have en masse på hjerte har Idles også medbragt en stor portion humor.

Kvintetten har kun udgivet to albums (Joy as an Act of Resistance fra 2018 og Brutalism fra 2017), selvom de faktisk har eksisteret i mere end ti år. Numrene til dagens koncert hentes nogenlunde ligeligt fordelt fra de to plader, og selvom der er fuld knald på hele sættet, står hyldestsangen "Mother", antifascist-punknummeret "Rottweiler" og det nærmest klassiske støjrocknummer "Samaritans" ud som de tre absolutte højdepunkter i den tre kvarter lange koncert.