ionnalee
REMEMBER THE FUTURE

Fremtidselskende synthodyssé

Album / To Whom it may Concern.
Udgivelse D. 31.05.2019
Simon Heggum

Det er lige før, man bliver udmattet på svenske Jonna Lees vegne, når man betragter hendes produktivitet. Således tæller karrieren syv plader, tre hamskifte samt fem film af høj filmisk kvalitet, der udgik billedsiden til de sidste fem plader, og diverse turnéer siden 2007. Den nye plade kommer lige under et år efter sidste års EVERYONE AFRAID TO BE FORGOTTEN. Lee er nok mest kendt som kvinden bag 00’ernes viralhit iamamiwhoami, med hvem hun har lavet kin, bounty og mesterværket blue. Således skal ionnalee-projektet egentlig ses som en slags narrativ forlængelse af iamamiwhoami, især nu hvor Claes Björklund er tilbage i producerstolen.

REMEMBER THE FUTURE er blevet til som et modsvar på tidens tendens til at se sort på fremtiden. Titlen skal altså forstås som en hyldest til den fremtid, vi nogle gange glemmer at se lyst på. Derfor benytter Lee sig også af klassisk, filmiske retrofuturisme på den visuelle side. Men egentligt er der ikke ret meget nyt under solen.

Her er krystallinske popmomenter i den fængende åbner ”OPEN SEA”, mens de efterfølgende ”WIPE IT OFF” og ”SOME BODY” føjer et dekadent mørke til pladens blå nuancer, med analoge bas-synths og en r&b-inspireret melodik på sidstnævnte sang. Zola Jesus dukker op på ”MATTERS”, hvor hendes mørke stemme skaber en dyb, rungende kontrast til Lees himmelske englerøst, mens ”ISLANDER” tager en eksperimenterende inspiration fra minimal-techno. ”MYSTERIES OF LOVE” føjer en valsende minimalisme til synthvirvaret, der trækker hjernen tilbage til Madonnas Ray of Light.

Indimellem drukner pladen i for meget vellyd, og Lees sfæriske Svenglish mangler den modstand, som den hårdere rytmik fra de tidlige iamamowhoami-plader netop kunne tilføje. Sidste del af pladen bliver lidt for langtrukken og balladepræget, hvilket er synd, da pladens start lovede os en af årets store popudgivelser. Når ret skal være ret er REMEMBER THE FUTURE et skridt op ad trappen fra sidste års skuffelse og klart anbefalelsesværdigt til fans af Lee, iamamiwhoami, svensk synthpop og klassisk retrofuturisme.