Sønderrivende dansk død

Baest, Copenhell, Hades

Sønderrivende dansk død

Anmeldt af Morten Thornvig | GAFFA

Vi har alle sammen brug for at tabe os. Inklusive mig. Så klar var beskeden fra Baest-forsanger Simon Olsen, da landets største metal-håb flåede Copenhells næststørste scene fra hinanden.

Der blev i den grad mulighed for at motionere, for de jyske knægtes fængslende dødsmetal satte hurtigt gang i en voldsom gang fitness foran scenen.

Bandets brutale opvisning satte en fed streg under, at Baest netop nu nok er det største band af den tungere slags i Danmark.

Der var sparet på de stille passager, men trods det knusende udtryk var der plads til brede smil, og det var helt åbenlyst, at bandet havde glædet sig til at optræde på Refshaleøen.

Der kom flere prøver på Baests kommende album Venenum, hvor især singlen “Gula” fremstod ualmindelig tung og modbydelig.

Der var tydelige referencer til både Floridas sumpe og de norske skove, men hvor tidligere Morbid Angel-forbrøler Dave Vincent ‪torsdag nat‬ severede en noget svag udgave af den forrådnede genre i Vltimas, virkede den danske kvintet i den grad som et navn, der kan være med til at ryste lidt liv i en boldgade, der herhjemme har haft trange kår, siden Hatesphere sad på den tunge trone for mere end ti år siden.

“As Above so Below” var endnu en solid smagsprøve på, hvad der er på vej, og selv om der var også tale om guitarlir og luft i håret. Den skulle der filmes en video til, og mon ikke bandet hjemme i klipperummet finder et par udpluk fra fredagens sublime smadder, der kan komme i betragtning.

Det var gamle tricks kombineret med jysk charme, men det virkede helt efter hensigten. Ikke overraskende var det “hittet” “Crosswhore”, der fik æren af at afrunde en ualmindelig tight omgang tungmetal. En kæmpe dansk sejr.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA