Forrygende fødselsdagsfest med metalstjerner i trængsel

Ten Years in Hell, Copenhell, Hades

Copenhell fejrer i år 10 års jubilæum, og det skal naturligvis fejres behørigt. Derfor har festivalen samlet en lang række danske rock- og metalmusikere, helt præcis 40, til at give en fælles koncert på festivalens sidste dag under overskriften Ten Years in Hell. Folkene bag festivalen har også udgivet en single med to nyskrevne sange, der hylder den helt særlige festival, og dem skal vi også høre ved denne lejlighed.

Copenhells faste konferencier Carsten Holm er den ene toastmaster ved hyldestkoncerten, den anden er D-A-D-guitarist Jacob ”Cobber” Binzer, der også spiller med undervejs. Konceptet er, at en gruppe sammensatte musikere spiller en fortolkning af en hardrock/metal-klassiker, så kommer en ny samling musikere og giver nok et cover og så videre. Og så skal vi som sagt også høre de to nye hyldestsange undervejs.

Det vil føre for vidt at nævne alle de 40 musikere her, men du kan se navnene på dem alle sammen nedenfor. Men vi taler om alt fra medlemmer af unge bands som Baby in Vain, Baest og Nyt Liv over etablerede navne som Tim Christensen fra Dizzy Mizz Lizzy og Esben ”Esse” Elnegaard Hansen og Peter ”Pepe” Lyse Hansen fra Hatesphere til veteraner som førnævnte Jacob Binzer, Ronnie Atkins fra Pretty Maids og Hank Shermann fra Mercyful Fate, Danmarks første internationalt anerkendte metalband. Og nåja, så er der 39 mænd og én kvinde, Lola Hammerich fra Baby in Vain. Her kunne man måske godt have kigget efter lidt flere eksemplarer af det stærke køn. Godt nok er de i massivt undertal i hardrocken, men vel ikke SÅ meget?

Der står hele 24 Marshall-forstærkere på scenen, så vi ved, hvor det bærer hen. Vi lægger ud med et af de nye numre, ”Ulvens ed”, en langsom, tung rocker med all star-gruppen Omvendt Korstog alias Casper Popp fra Bersærk på vokal, Tim Christensen og Jacob Binzer på guitar, Lars Evers fra Bersærk på bas og Allan Tschicaja fra Pretty Maids på trommer. Det er god underholdning, og mange i publikum kan allerede synge med på den nyudgivne sang.

Endnu mere fællessang kommer der på AC/DC-klassikeren ”TNT”, nu med Mirza Radonjica-Bang fra Siamese på stærk leadvokal. Panteras ”Walk” følger med Simon Olsen fra Baest i front, tilsat en sjov anekdote fra Carsten Holm om dengang, Pantera-sanger Phil Anselmo optrådte på Copenhell med sit nuværende band Down og var i højt humør backstage og sang højlydt med på King Diamond fra første række foran scenen. Stemningen er også særdeles god nu, og der bliver crowdsurfet.

Næste sang er Black Sabbaths ”Heaven and Hell” fra Ronnie James Dio-æraen. Ronnie Atkins fra Pretty Maids synger for, og selvom hans stemme ikke helt matcher Dios, swinger det solidt. Den anden nyskrevne sang, Nyt Livs ”Hårde tider”, er næste nummer på sætlisten, udvidet med blandt andet medlemmer af Rising. Sangen swinger solidt, og vi får en ny anekdote, da Hank Shermann bliver præsenteret i næste sang, Metallicas ”Ride the Lightning”.

Shermann lånte nemlig en forstærker til Metallica, da de indspillede Ride the Lightning-albummet i Sweet Silence-studiet på Øresundsvej på Amager i 1984, få kilometer fra, hvor vi befinder os i dag. Og forstærkeren blev transporteret bag på en Raleigh-cykel, fortæller Carsten Holm. Nicklas Sonne fra Defecto synger for og lyder faktisk ganske meget som James Hetfield.

Nu skal vi have noget regulær dødsmetal i form af Deaths ”Pull the Plug”, som David Mikkelsen fra Undergang growler overbevisende for i, og de øvrige musikere klarer med bravour sangens mange temposkift. Motörheads ”Born to Raise Hell” er næste sang, med Slægts Oscar Frederiksen på vokal. Han lyder ret blid sammenlignet med Lemmy, men musikerne bag ham sparker pænt meget røv, inklusive showets eneste feminine indslag, Lola Hammerich på guitar.

Og så skal vi selvfølgelig høre noget med Slayer i form af klassikeren ”Angel of Death”, fremragende spillet af blandt andre Pepe fra Hatesphere og med Michael Dahl fra Artillery på vokal. Sidste sang bliver lidt overraskende en sang, som har meget lidt med metal at gøre, men hvem kan samle alle i fællessang andre end ... Kim Larsen. Han har jo betydet noget for os alle, som Carsten Holm påpeger, og der er næppe nogen af musikerne på scenen, der ikke på et tidspunkt har haft et eller andet forhold til Gasolin’. Derfor er Gasolin’ ”Rabalderstræde” særdeles passende som fællessang med Casper Popp på vokal og blandt andre Jacob Binzer og Tim Christensen på guitar.

Hvordan skal man så anmelde sådan en hyldestkoncert? Ja, i og med at hovedparten af numrene var coversange, som blev spillet i versioner, der lå ret tæt på originalerne, kan man dårligt sige, at der var tale om en stor kunstnerisk eller nyskabende oplevelse. Til gengæld var det håndværksmæssigt bundsolidt, stærkt underholdende og en gennemført hyldest til både Copenhell, til metalmusikken som sådan, til de kunstnere, der blev fortolket, og til fællesskabet omkring musikken. Og sidst, men ikke mindst var det imponerende at se så mange vidt forskellige musikere på scenen sammen i nye sammenhænge. Med alt dette sammenlagt kan Ten Years in Hell dårligt få mindre en fem stjerner. Stort tillykke, Copenhell, jeg tager gerne ti år mere. Eller 20, eller 30. Gerne med flere kvinder på scenen.

Ulvens ed (af og med Omvendt Korstog alias Casper Popp fra Bersærk på vokal, Tim Christensen fra Dizzy Mizz Lizzy og Jacob Binzer på guitar, Lars Evers fra Bersærk på bas og Allan Tschicaja fra Pretty Maids på trommer)

TNT (af AC/DC, med Mirza Radonjica-Bang fra Siamese på vokal, Søren Andersen fra Electric Guitars og Glenn Hughes' band på lead-guitar, Ken Hammer fra Pretty Maids på rytmeguitar, Theis Roed Thorgersen fra Helhorse på bas og Allan Tschicaja fra Pretty Maids på trommer)

Walk (af Pantera, med Simon Olsen fra Baest på vokal, Anders Bo Rasmussen fra Rising på guitar, Chris Kreutzfeldt fra Cabal på guitar, Holger Rumph-Frost fra Møl på bas og Jakob Jensen fra Aphyxion på trommer)

Heaven and Hell (af Black Sabbath, med Ronnie Atkins fra Pretty Maids på sang, Jakob Mølbjerg fra Mercenary på guitar, Michael Stützer fra Artillery på guitar, Theis Roed Thorgersen fra Helhorse på bas og Allan Tschicaja fra Pretty Maids på trommer)

Hårde tider (af og med Nyt Liv, med Michael Aagesen på sang, Martin Goltermann på guitar, Søren Hvidt på bas og Simon Erlendsson på trommer, suppleret med Anders Bo Rasmussen fra Rising på guitar, Jacob Krogholt fra Rising på guitar, Morten Grønnegaard fra Rising på guitar og Esben ”Esse” Elnegaard Hansen fra Hatesphere på sang)

Ride the Lightning (af Metallica, med Nicklas Sonne fra Defecto på sang og guitar, Hank Shermann fra Mercyful Fate på guitar, Mikael Ehlert fra Blood Eagle og IAmFire på bas og Bastian Thusgaard fra Soilwork på trommer)

Pull the Plug (af Death, med David Mikkelsen fra Undergang på vokal, Anders Lundemark fra Konkhra på guitar, Lasse Mørch Revsbech fra Baest på guitar, Martin Kristensen fra Konkhra på bas og Rasmus Schmidt fra Illdisposed på trommer)

Born to Raise Hall (af Motörhead, med Oscar Frederiksen fra Slægt på sang, Jacob Krogholt fra Rising på guitar, Lola Hammerich fra Baby in Vain på guitar, Holger Rumph-Frost fra Møl på bas og Rasmus Sejersen fra Psyke Project på trommer)

Angel of Death (af Slayer, med Michael Dahl fra Artillery på vokal, Peter ”Pepe” Lyse Hansen fra Hatesphere på guitar, Michael Stützer fra Artillery på guitar, Mikael Ehlert fra Blood Eagle og IAmFire på bas og Rasmus Schmidt fra Illdisposed på trommer)

Rabalderstræde (af Gasolin’, med Casper Popp fra Bersærk på vokal, Tim Christensen og Jacob Binzer på guitar, Kasper Boye Larsen fra Volbeat og Parasight på bas og Simon Gleerup Meinert fra Bersærk på trommer)