Spansk for begyndere

J Balvin, Tinderbox, Blå Scene

Spansk for begyndere

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Der kan virke langt fra Sydamerikas stærke sol og store følelser til lille Danmark og det notorisk svingende sommervejr, men den skyfri himmel over Tusindårsskoven var med til at sætte en passende scene for et af årets positivt overraskende festivalbookinger, nemlig colombianske J Balvin. I skrivende stund er den 34-årige reggaetonstjerne den næstmest streamede (!) artist på Spotify, hvilket blot bekræfter, at populariteten rækker ud over det sydamerikanske kontinent.

Især for en nordeuropæisk festival er det en stor booking, og aftenens koncert i Odense var da også hans første nogensinde i Danmark. Bookingen var faktisk så stor, at man nærmest blev i tvivl om, om Tinderbox’ bookere selv var klar over det, da de med mindre end en uge igen lavede et temmelig ufint move og rykkede colombianeren en hel dag frem i programmet. Det skete på baggrund af Lil Uzi Verts aflysning, som end ikke blev erstattet 1:1 i programmet. En mildest talt upopulær beslutning, men ikke nok til rigtig at præge fremmødet til colombianerens koncert, som var stadig tiltagende, efter Billie Eilish’ overståede show på Rød Scene.

J Balvins musik er nemlig dragende og indbegrebet af den lyd, som i årtier har været den altoverskyggende i hjemlandet og de omkringliggende lande. Med den karakteristiske dembow riddim, som driver stort set alle numrene frem, er musikken designet til at sætte gang i hofterne og lade lidenskaben få frit løb. Kombineret med tidstypisk latinpop og karakteristiske trap-komponenter har man sig en sprængfarlig blanding, og torsdag aften på Tinderbox’ Blå Scene var absolut ingen undtagelse.

Med en behørig mængde colombianske flag iblandt publikums forreste geledder gik Balvin på scenen til den meget sigende “Reggaeton”. Med henslængt attitude, klædt totalt i rødt og med tre striber i rød, gul og blå, ligesom hjemlandets flag, stod han der – badet i backtrack og ditto pigeskrig. Mens backtracket ret tidligt fandt et mere ydmygt leje – det skyldtes muligvis sangerens problem med den ene øresnegl i starten af koncerten – blev der ingenlunde skruet ned for pigeskrigene, eller fællessangen koncerten igennem. Om det var til “Loco Contigo”, hvor outroen blev råbe-sunget a cappella, eller til Rosalía-nummeret “Con Altura”, lod det til, at hele Odense havde taget Spansk A og lidt til.

Til tider kunne den 1,70 høje hovedperson virke lidt alene på scenen, især i og med bandet, bestående af trommeslager, keyboardist og hypeman/dj var skubbet ud i hver deres side af scenen. Det blev der dog mere end kompenseret for. Med et fangende sceneshow, syrede og bombastiske visuals og et skævt smil formåede J Balvin at holde publikum på tæerne. Han var en smule genert, ganske karismatisk og meget taknemmelig, når han mellem numrene mimede “Thank You” til folk, med hånden på hjertet.

Især den veltimede inklusion af dansere stod tilbage som et stort lyspunkt. Under “Machika” kom otte dansere i hvide ballondragter på scenen og dansede rundt som skyer på himlen, mens “No Es Justo” fik selskab af fire “kærestepar”, som gjorde oplevelsen til mere end blot endnu et nummer på sætlisten. Og så var der selvfølgelig de trappede “Ahore Dice” og “Sensualidad”, som bare fungerer godt live, når publikum er med og klar på at danse.

Der, hvor det gik fra godt til virkelig godt, var under koncertens sidste 20 minutter. Når man, som undertegnede, er vant til nogle-og-halvtreds minutters festivalshow, og tak for i aften, var det befriende at se på J Balvin, som virkede til, at han kunne have spillet resten af aftenen, hvis han havde fået løn for det og tid i programmet til det. David Guetta-hittet “Say My Name” blev opfulgt af Cardi B-bangeren “I Like It”, hvor to dansere var blevet iklædt gigantiske, karikerede Cardi B og Bad Bunny bubble heads (tænk Fatman Scoop “Be Faithful”-videoen), og det hele sydede blandt publikum.

Læg dertil en stabil partystarter, akkompagneret af taktfaste FUEGO!-råb til “Contra La Pared” og så selvfølgelig den uundgåelige “X”, og ekstasen var total. Der var forhåbentlig andre danske festivaler, der kiggede med til aften, for Balvin startede en fest og blev ved, til den lukkede torsdag aften i Tusindårsskoven.