Kraftpræstation fra industrial-stilskabere

Ministry, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Ulrich Lauridsen | GAFFA

Det er svært at overvurdere Ministrys og Al Jourgensens betydning for industrial-genren, som med garanti havde lydt anderledes, hvis bandet ikke havde eksisteret.

Næsten 40 år efter at Cuba-flygtningen Alejandro Ramírez Casas (senere Allen David Jourgensen aka Uncle Al) dannede Ministry, er de fortsat det mest hårdtslående og konsekvente industrial-band verden har set, og vanen tro krydres en sommerfestivaltur rundt i Europa med en række små klubshows indimellem festivalerne, og det var sådan en gevinst, Voxhall i Aarhus havde trukket onsdag aften.

Når Ministry optræder på festivaler, kan man næsten kalde sætlisten for et greatest hits-sæt, men når de som i Aarhus trækker inden døre og kun står overfor ”ægte” fans, så får piben en anden lyd.

Første halvdel af koncerten var derfor en 1:1 afspilning af Ministrys seneste album AmeriKKKant fra 2018, hvor Jourgensen vender tilbage til sit stærkt politiske univers med et helt album dedikeret til en lang protest mod Donald Trump. Et risikabelt valg, hvis det ikke lige var, fordi AmeriKKKant på mange måder nærmest er en selvrefererende plade, hvor de klassiske Ministry-dyder – tempo, tyngde, energi og indædthed – praktiseres til det yderste. Publikum labbede da også hele albummets live-opførsel i sig uden antydning af utilfredshed, og da bandet efter en kort pause genindtog scenen for at begive sig ned i bagkataloget, eksploderede Voxhall i begejstring og ekstreme energiudladninger.

Med numre som "The Missing", "Deity" og "Stigmata" fra gennembrudsalbummet The Land of Rape and Honey (1988) som de første tre var scenen sat til en anden halvdel, hvor bandet veloplagte og nærværende høstede frugterne af nærmest at have været sit eget opvarmningsband. Og her skal man så lige for en god ordens skyld nævne, at inden Ministry gik på scenen var publikum blevet trukket rundt af tyve fantastiske minutter i selskab med det lokale hardcore-band Smertegrænsens Toldere, der var et helt perfekt match til Ministry.

Al Jourgensen har i dag rundet de 60 år, men han har aldrig set mere sund og fit ud, end tilfældet var i Aarhus i onsdags. Dette skyldes naturligvis ikke mindst, at hans forbrug af alkohol og stoffer er kommet under kontrol, og det afspejler sig også i, at hans rolle på scenen som både menneske og musik-ikon står helt skarpt.

Meget sympatisk takkede han publikum for at have lyttet til koncentreret til første halvdel af koncerten – han var klar over, at det var et udfordrende valg – inden Ministry fortsatte med kæmpehittene "Jesus Built My Hotrod", "Just One Fix" og "New World Order" fra bandets største kommercielle succes Psalm 69: The Way to Succeed and the Way to Suck Eggs (1992).

Koncerten sluttede lige så konsekvent, som den var begyndt. Med "No Devotion" fra Jourgensens anden store succes, Revolting Cocks, rundede Ministry deres stærke manifestation af at være industrial-genrens førende navn af.

Twilight Zone

Victims of a Clown

We’re Tired of It