Australsk hjerteknuser med akustisk guitar

Dean Lewis, Tinderbox, Teltscenen

Jeg må tilstå, at jeg troede, den australske sanger og sangskriver Dean Lewis var yngre, end han er. Google fortæller mig, at han er 31 – jeg havde gættet på fem-ti år yngre. Der er nemlig noget ungdommeligt og uskyldsrent over ham, som han står der på scenen og synger sine romantiske, let naive folk-pop-sange med sin forholdsvis lyse og rene, ganske solide stemme – der minder lidt om Chris Martins – med sin akustiske guitar og med sine tre musikere på guitar, bas/keyboard og trommer i ryggen.

Dean Lewis er herhjemme nok mest for hittet "Be Alright", en ballade om at se den helt forkerte besked på kærestens telefon og hefter blive trøstet af en god ven, mens man har ondt af sig selv. Sangen kommer et godt stykke inde i sættet og udløser straks fællessang i det fyldte telt fra publikum i et toneleje, der afslører, at hovedparten af Lewis' fans på Tinderbox er yngre kvinder.

Lewis' akustiske, ofte akkord-, men lejlighedsvis fingerspillede guitar ligger højt i lydbilledet og giver hans sange et kraftgt anstrøg af folk, så det er oplagt at tænke på eksempelvis The Lumineers, der spiller på Tinderbox lørdag. Tidligt i koncerten bliver Lewis ramt af en undsluppen badebold, som nogle i publikum kaster rundt med, men han fortsætter uden tøven og et smil på læben. Sangene er ofte i midt- eller uptempo, men i "Half a Man" sætter Lewis farten ned og skifter fra guitar til keyboard – og leverer sangen alene på scenen og ganske overbevisende.

Numrene er melodiske og yderst iørefaldende, og publikum klapper og synger ofte med. Det er vist falsk beskedenhed, da den charmerende Lewis på et tidspunkt siger, at de fleste i teltet nok ikke kender hans sange – bortset fra et par stykker, eksempelvis "7 Minutes" og "Waves". Til gengæld er det begrænset, hvor meget feedback fortolkningen af The Killers' "When You Were Young" får. Måske er Lewis' fanskare simpelthen for ung til at kunne huske den, eller også går den bare hen over hovedet på dem – men Lewis' version ligger også temmelig tæt på originalen, og det virker mere som et forsøg på at fylde et helt sæt ud end en regulær hyldest. Med en ep og et nyligt udsendt album på bagen er Lewis' bagkatalog indtil videre da også temmelig begrænset.

Der er mildt sagt ikke meget nyt under solen hos Dean Lewis, men håndværket er mere end godkendt, både når det gælder sangskrivningen og udførelsen. Ham kommer vi forhåbentlig til at høre meget mere til.

Hold of Me

Need You Know

A Place We Knew