Halvlunken hitparade-audiens

Dzeko, Tinderbox, Magicbox

Halvlunken hitparade-audiens

Anmeldt af Adam Bouttai | GAFFA

Dj og producer Julian Dzeko går solo i 2016 efter, at samarbejdspartneren Luis Torres lader sig frivilligt pensionere fra dj-tilværelsen. Med et bagkatalog af træfsikre hits fra duoens storhedstid, samt "Jackie Chan" og "Body" som klubbaskere, er der derfor store forventninger til Dzeko, og i aften får den canadiske hitsmed rig mulighed for at vise sig frem for et feststemt publikum.

Makkeren mangler

Dansegulvet er ganske fint befolket som følge af særligt to enorme radiohits på cv'et. Inden for et kvarter får Dzeko da også hurtigt smidt om sig med hits i form af "Body" efterfulgt af "Congratulations", "Heaven", "L'amour Toujours", "Heaven" samt den dugfriske, og i øvrigt ganske tilfredsstillende "The King". Udover "L'amour Toujours" hører man dog desværre ikke mere til værkerne med Torres. Det er kuriøst, at singlerne "Ganja", "Anywhere for You", "Tutankhamun" og "For You" ikke får lov til at leve blandt Tinderbox-publikummet. Flere af Dzekos egne tracks er også udeladt. Den superlumre "Hypebeat" og den energiske "Fluxland 2017" erstattes af flere hip-hop-tracks i kølvandet på et par fuldstændigt ligegyldige edits af "In My Mind" og "Reload", der leder tankerne hen på, at Dzekos USB-nøgler ikke er blevet opdateret for trivialiteter siden 2013.

Klicheer på USB-nøglerne

I dansk regi får Gillis single "Vai Amor" spilletid, da halv-time mærket er nået, og solnedgangen langsomt giver mere og mere rum til at røg og laserhav kan udfolde sig optimalt. Publikum tager da også fint imod det danske islæt, der fremstår som sættets mest unikke virkemiddel. Hvorom det ikke kan klandres Dzeko, at publikum har flere af hans sange friske i benene fra dansegulvet, så falmer ellers solide club bangers som "Snakes" og "Losing It". Det viser sig da også at være "EDM O' Clock" op til flere gange i løbet af dagen på Magicbox, når TV Noise står som tidstager, og også dette nummer falder på først-til-mølle-princippet under Dzekos sæt.

Det er også ganske enerverende på ny at udsættes for treenigheden: "Zombie Nation", "Seven Army Nation", og "Smells Like Teen Spirit". De tre numre har simpelthen bevæget sig fra nyskabelser over gimmicks og endt som rendyrkede klichéer. Fordi Dzekos musikalske krydderihylde er lettere triviel i dj-sammenhæng, så fremstår Dzeko som betydeligt mindre træfsikker end mentoren Tiësto.

Kronprinsen af big room
Når geledderne under Tiësto skal opgøres, så er der ingen tvivl om, at Dzeko med tid vil regere fra big room-tronen, men efter en radiovenlig hitparade udelades de bedste kompositioner fra Dzekos hånd. Med en musiksamling, der tæller både ny-klassikere og halvlunkne banaliteter, indeholder sættet desværre en overvægt af sidstnævnte. Et ligegyldigt mash-up af "Moonlight og "Turn Off The Lights" afslutter en forkølet finale, hvor Dzeko forsvinder i røg og damp, uden at publikum for alvor er blevet testet af på deres dansefærdigheder.

Intro ID

"Body" (Dzeko Remix) - Loud Luxurt feat. Brando

"Congratulations" (Dzeko Remix) - Post Malone feat. Quavo