Hvordan siger man hendes majestæt på patois?

Stefflon Don, Tinderbox, Teltscenen

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Små 40 minutter tog det for Stephanie Victoria Allen at sætte skabet og teltscenen solidt på plads. Det smager meget af Roskilde at lade Stefflon Don stå imod Minds of 99, der lige har spillet årets Tinderbox-folkefest på den solrøde scene. Sådan var det også nogenlunde i 2018, da Don tog fusen på Apollo.

Et pinligt begrænset antal publikummer var trukket ind under teltdugen, mens de fleste hip-hop-hoveder nok nikkede over mod ASAP Rockys moshpit på blå. Don's dj gik på før tid og kørte en omgang Travis Scott afsted for god ordens skyld, inden den 27-årige brite med jamaicanske rødder indtog scenen i følgeskab af to storsmilende og sprælske dansere. Festen var hermed igang. Introen "Lil Bitch" var en kaotisk kickstarter, der gjorde det svært at mærke, hvor meget Stefflon Don selv sang og rappede, og hvor meget det egentlig var en omgang mimeri, der var underordnet, så længe showet var velkoreograferet.

Det var for det meste en koncert på publikums præmisser, og man mærkede en svedpumpende stemning i audiens hos denne patois-spyttende dronning af en sanger-rapper-røvryster. Det var en af de koncerter, hvor tempo og energi var på højtryk næsten hele vejen igennem. Don tog selv en kort pause blot for at give en ligegyldig forklaring på sin nye single "Phone Down", der ellers var et kort og klart højdepunkt, som definerende koncerten både af korthed, showwomanship og intensitet. Hendes performance var sjældent hidsig, men altid kraftfuld nok til at sætte teltet til at svaje.

Modsat sidste års French Montana, så var hvert et lånt nummer velplaceret og skåret til for at passe Don og hendes dansere, som eksempelvis tog nogle ekstra minutter fra "Boasty" med Idris Elbas vers til at levere nogle punktlige dansetrin. Det var mindst lige så meget et danse-act, som det var et rap-act, og der var en mageløs kraft i at markere musikken og de små punches ved at lade Stefflon Don træde ind og ud af den eksplosive whine og twerk.

Korncerten var selvfølgelig for kort til at rykke meget andet en sved ud af panden og publikums bagdele. Pludselig nåede koncerten til det store og oprindelige gennembrudshit "16 Shots", som ikke lød til rent faktisk at blive spillet af hovedkvinden pga. det genkendelige vokalfilter fra indspilningen. Til gengæld gik der derfra en fabelaftig finale med "Shot & Wine", der bl.a. hyldede Sean Paul i en kort deroute med dans til "Get Busy" og det endelige "Hurtin' Me", der viste, hvor alsidig Stefflon Don er som vokalist og rapper.

Lil Bitch

Free Drip Tony Montana

Pretty Girl