Hardrockens Pink Floyd leverede varen

Dream Theater og Animals as Leaders, Musikhuset Aarhus

Hardrockens Pink Floyd leverede varen

Anmeldt af Alexander Hemstedt | GAFFA

Efter en fin opvarmning i form af guitaristen Jason Richardson og trommeslageren Luke Holland, en okay support af det danske prog-metalband Theory og en særdeles fremragende opvarmning af Animals as Leaders går aftenens hovednavn Dream Theater punktligt klokken 21.30 på scenen.

Sættet starter med "Untethered Angel" fra det nyeste album Distance Over Time. Sangen starter hårdt ud i højt tempo, inden tempoet bremses og forsanger James LaBrie begynder med den første strofe. James LaBrie er meget omdiskuteret blandt Dream Theater-fansene, da han uden tvivl er bandets såkaldte ”svage punkt”. Når vi taler om verdensklassemusikere på instrumenterne, er han desværre ikke på samme niveau som bandkollegaerne. Selvom det er ”brok” på højt niveau, skal jeg dog understrege den til tider ret store niveauforskel mellem instrumenterne og sang. Sang nummer to i dagens sæt er det mere end 16 minutter lange "A Nightmare to Remember" fra 2009-udgivelsen Black Clouds & Silver Linings. Måske er en reference til almægtige Pink Floyd meget rammende. Dream Theater er kunstnere, der ligeledes leger med musikken, men er dertil hårdere i deres musikalske udtryk end de britiske musikguder.

Instrumental sær- og verdensklasse

John Myung (el-bas), John Petrucci (guitar), Jordan Rudess (keys) og ikke mindst Mike Mangini (trommer) er blandt nogle af verdens dygtigste musikere i hardrock- og progressiv metal-genren. Hardrockens Pink Floyd brillerer i form af ekstreme temposkift. Dertil kommer der psykedeliske dele i nogle af sangene som få lytteren til at drømme sig væk. Jordan Rudess sagde i sit GAFFA-interview op til koncerten, at dét bandet gør, er unikt. Man kan kun give Jordan Rudess ret i hans udsagn.

James LaBrie har selvfølgelig også sine momenter, men tit føles det alligevel, som om sangpassagerne helst skal overstås, inden vi igen får lov til at observere de fire andre bandmedlemmer bag LaBrie. Det positive er, at LaBrie altid forlader scenen, når der er fokus på instrumenterne. Sådan set er han måske en tredjedel af sættet synlig for publikum. Det virker lidt som fyld efter mottoet ”Nå ja – der skal også være lidt sang.”.

John Petruccis kunnen på guitar bevises endnu en gang med de mange facetter i hans guitarspil. Sjældent, hvis nærmest aldrig har undertegnede oplevet en så klar og velmikset guitarlyd i en live-situation. Diskanterne forstyrrede minimalt ind i mellem – ellers må man konstatere, at lydmændene bag og foran scenen lavede et fantastisk arbejde. Selvfølgelig er Musikhuset Aarhus’ store sal også et perfekt sted i forhold til lyd og et så komplekst orkester som Dream Theater.

Valuta for pengene og en god aften

Selvom Dream Theater-sættet kun indeholder 10 sange i aften, er den effektive spilletid på omkring 90 minutter, og koncerten stopper præcis klokken 23.00. Fokus ligger på det nyeste album Distance Over Time, hvoraf der ud over åbningsnummeret spilles "Fall into the Light", "Barstool Warrior" og ikke mindst "Pale Blue Dot". De seks resterende sange er alle sammen fra bandets store bagkatalog. Man kunne dog savne et nummer som "Pull Me Under", hvilket er bandets mest kendte og kommercielt mest succesrige nummer. På den anden side vil billetkøberne også gerne høre nogle sange, man ikke altid kan forvente til en koncert, og dette indfrier Dream Theater uden tvivl. Her skal "Peruvian Skies" fra Falling Into Infinity, "In The Presence of Enemies Pt. 1" fra Systematic Chaos og ikke mindst "As I Am" fra Train of Thought fremhæves.

Alt i alt varede hele arrangementet mere end fire timer. Alt i alt kan vi sige, at enhver billetkøber fik valuta for pengene og gik tilfreds og med et smil på læberne rundt i Smilets By efter koncerten. Dream Theater beviste endnu en gang deres instrumentale sær- og verdensklasse parret med en habil sanger. Diskussionerne omkring bandets såkaldte ”svage punkt” James LaBrie vil nok vare ved så længe, bandet eksisterer. Dog skal det understreges, at heloplevelsen var mindeværdig og dermed til fem GAFFA-stjerner. Afslutningsvis røbede LaBrie, at Dream Theater vil vende tilbage til Danmark til februar 2020. Vi glæder os allerede.

Opvarmning Animals as Leaders ******

USA fremavler kontinuerligt verdensklasse-orkestre. Dette attribut kan man uden tvivl give Animals as Leaders fra Washington, DC. Efter en solid opvarmning af Jason Richardson & Luke Holland og en nogenlunde opvarmning af danske Theory kunne man tydeligt se forskellen mellem bands i gennemsnitlig og verdensklasse. Instrumentalt har både Jason Richardson & Luke Holland samt Theory meget at byde på. Ved Theory er for undertegnede sangstemmen problemet. Det blev desværre alt for meget Bruce Dickinson-wannabe-agtigt (Iron Maiden, red.). Men det er formentligt smag og behag. Måske passer Niklas Sonne bare bedre til Defecto? Hvem ved? Niveauforskellen mellem de to første supportacts og Animals as Leaders blev på alle baner ret tydelig.

Animals as Leaders er et udelukkende instrumentalt band. Nordirske And So I Watch You From Afars første album og Letters-ep’en kan også nævnes som reference. Når nordirerne ikke har tøjler og er vilde, er Animals as Leaders mere kontrollerede og samtidigt yderst clean i deres tekniske kunnen.

Et nummer som The Brain Dance fra The Madness of Many viser facetterne i en nøddeskal. Tosin Abasi starter ud på den ene guitar, og derefter supplerer Javier Reyes på guitar og Matt Garstka på trommer lydbilledet. I denne instrumentale form af progressiv metal ser vi sådan set alle nuancer i både teknik og også i spillestile. Matt Garstka på trommer skifter fra shuffle-beats med triplets-hvirvler til mere "normale" progressive rytmer.

Bandets sæt indeholder fem numre. Ud over "The Brain Dance" får vi "Physical Education", "Arithmophobia", "The Woven Web" og "Ectogenesis". Sidstnævnte starter med backtracks, oven over kommer en lækker el-bas-linje med frembrusende trommer, inden guitarerne er i gang på deres egen legeplads. Vi må håbe, at de danske bookere tør booke Animals as Leaders til et headlinershow til Danmark. Fem numre var alt for lidt. Selvom også dette band har "niche-problemet", taler niveauet dog for sig selv. Vi må glæde os til et gensyn.

Dream Theater-sætliste:

Atlas (Instrumental)  (Nick Phoenix & Thomas J. Bergersen song)

Untethered Angel