Cardi B gjorde sin ting

Cardi B, Roskilde Festival, Orange

Cardi B gjorde sin ting

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

First things first. Hun kom, og hun spillede sine obligatoriske 50 minutter under den midtsjællandske aftenhimmel i Roskilde. Op til showet var der mere end blot almindelig bekymring over, hvorvidt showet overhovedet ville komme til at ske. Det skyldtes, at Cardi B tilbage i foråret var blevet plastikopereret, hvilket havde affødt betydelige komplikationer for rapperen, som aflyste flere shows op til onsdagens optræden på Orange. Navnligt så det ud til at blive rigtigt bittert for det roskildenske festivalpublikum, som sidste år måtte lide den tort at opleve den Bronx-baserede rapper aflyse sit planlagte Roskilde-show på baggrund af en graviditet med rapperkollegaen Offset. Derfor var det på mange måder et lettelsens suk, der kunne anes blandt publikum, da rapperens hypeman/dj entrerede scenen til lyden af Travi$ Scott’s “Sicko Mode”.

Cardi B er formentlig den mest hypede rapper i verden de seneste to år. Med sin kombination af utvetydig IDGAF-attitude og tunge, tunge trapbeats har hun siden den toneangivende single “Bodak Yellow” gået sin sejrsgang over hele verden. Tidligere arbejdede den 26-årige sanger som stripper i hjembyen, men efter musikkarrieren begyndte at tage fart, har hun beholdt (det meste af) tøjet på. Til lyden af “Get Up 10” kom hun på scenen, i selskab med en god håndfuld kvindelige, letpåklædte dansere, og et lysshow, som satte gang i strobelyset over det unge og sultne publikum i Roskilde. Det var desuden helt tydeligt, at den amerikanske rapper var et af festivalens hovednavne. Allerede en halv time før showet var pladsen foran Orange Scene fyldt til et niveau, som langt udkonkurrerede eksempelvis Bob Dylan, som et par timer forinden havde underholdt fra samme scene.

Og det selvom Bob Dylan formentlig både vidste, hvor han var, og hvorvidt han havde været her før. At Cardi var ny i Europa, var temmelig tydeligt fra starten, da hun både snakkede om at lave European Money(?), efterfulgt af utallige Denver, Denver, Denver!-råb (hun fandt efterfølgende ud, af at hun var i DenMARK), og sågar et spørgsmål til publikum om, hvorvidt hun overhovedet havde været her i Danmark før. Det virkede undertiden som reel undren, snarere end generel apati over for vores kære Dannevang, og selvom det ikke var særligt smooth lavet af rapperen, gik det ikke nævneværdigt ud over hendes samlede sæt.

Hun var nemlig, med forbehold for lidt sløset levering, kommet for at give os et show. Der blev twerked til den helt store guldmedalje, til et punkt hvor udskejelserne næsten mindede om den beslægtede Nicki Minaj’ på samme scene i 2015. Dog var der også gjort plads til den rigtige rap: der var udtalt begejstring til både “Backing It Up”, “Money Bag” og G-Eazy-samarbejdet “No Limit” foruden de helt oplagte festnumre “Bodak Yellow” og “I Like It”, som virkelig antændte en flamme blandt det unge publikum og sørgede for, at Orange Scene dansede på den måde, som kun den nye skole af musikforbrugere rigtig kan gøre det.

Så hvad er egentlig succeskriteriet for et show som Cardi B's? Det er svært endeligt at udpege. Det var aldrig, fordi hun rigtig faldt igennem, men som med så mange andre af rapperens peers i branchen i øjeblikket kan det være svært at afgøre, hvad der er godt og skidt, og hvad der er efter kunstens regler. Cardi leverer lige akkurat det, vi kunne forvente af den type booking, og det var trods alt meget federe, end et potentielt aflyst show havde været.