Kalkuleret techno-teater

Hatari, Roskilde Festival, Apollo

Kalkuleret techno-teater

Islandske Hatari er udelukkende blevet kendt, fordi de vandt det islandske melodi grand prix og efterfølgende fik en flot tiendeplads ved den store europæiske finale. Det blev dog booket til Roskilde før det, men sikkert er det, at det IKKE er på grund af deres musikalske kvaliteter.

I over en time spredte trioen deres uendeligt intetsigende metervare-techno ud over det rå og industrielle Apollo-område, mens de hver for sig og sammen vred sig, gestikulerede og ja, skabte sig foran et publikum, der godt nok i passager gik med på legen, men også hele tiden havde et ironisk smil på læberne. Og ironi må der være meget af i dette ”band”, som både hiver homo-erotik, S/M, stærkt politiske budskaber og slagord og en flere minutters lang tale om klimakatastrofen ned af hylden for at være interessante. Det virker stærkt kalkuleret og fuldstændigt uærligt, men som teaterstykke eller happening kunne det godt fungere – bare ikke i en time.

At begynde at pille koncerten fra hinanden nummer for nummer giver ingen mening. Musikken lå konstant i et krydsfelt mellem trance og tung, industrial-inspireret techno, hvor energien, der som sagt til tider også smittede publikum, var det eneste element, der var værd at nævne. Hataris to vokalister – den ene med en lys og feminin stemme, den anden med en rå, forvrænget og punket – delte koncerten mellem sig, og på trods af den afveksling, blev også den kombination meget anstrengende at lytte til.

Hatari har indtil nu udgivet én ep og et par singler og blev ifølge Wikipedia opløst i slutningen af 2018 inden de så dukkede op i Melodi Grand Prix. Om opløsningen også bare var en del af deres store gimmick vides ikke, men det er nok tvivlsomt, om verden nogensinde kommer til at se et helt album fra Hataris hånd, og hånden på hjertet – få vil savne det.