Stemmerne og sangene holder stadig

Anne, Sanne og Lis, Grøn Koncert, Tiøren, Amager

Stemmerne og sangene holder stadig

I disse år taler man meget om undervægten af kvinder i den danske musikbranche, især på festivaler og i radioen. Jeg har ikke statistisk belæg for det, men umiddelbart lod der til at være en lidt bedre kønsbalance på den danske musikscene i 80’erne. Der var i hvert fald tre kvinder, der – fortjent – fyldte særdeles meget dengang, nemlig Anne Linnet, Sanne Salomonsen og Lis Sørensen – og i slutningen af årtiet kom Hanne Boel også til. De tre førstnævnte har spillet sammen på kryds og tværs gennem årtierne (ja, faktisk også lidt med Hanne Boel), især i årene 1980-1982, hvor de udgjorde grundstammen i Anne Linnet Band. I foråret drog de så – efter en populær tv-serie på DR2 sidste år – på en udsolgt arenaturné. Der lige følges op med Grøn Koncert og flere festivalkoncerter denne sommer.

Hvor forårets koncerter bød på en del sange fra de to Anne Linnet Band-plader, heriblandt en række fine sange, som ikke kan karakteriseres som deciderede hits, har Anne, Sanne og Lis her på Grøn Koncert, hvor de kun har fået en times spilletid (ingen har fået mere, hvilket er lidt ærgerligt) skåret ind til benet. Derfor fremfører de stort set kun sange, de fleste må formodes at kende, og for en stor dels vedkommende fra de tre kunstneres respektive solokarrierer – hvor en eller begge af to andre til tider har været med på sidelinjen. Også selvom bagtæppet på scenen viser det flotte coverfoto fra Anne Linnet Bands første album fra 1981.

Vi begynder med det måske mindst kendte nummer og det eneste engelsksprogede, Anne Linnets ”You’re Crazy” fra hendes soloalbum af samme titel fra 1979. Alle tre synger leadvokal på skift, og her er det som ventet Lis Sørensen, der brænder bedst igennem. De tre solister har medbragt et stort band med to guitarister, to keyboardspillere, bassist, trommeslager, to blæsere og to korsangere, hvor en ene i øvrigt er den noget oversete solist Mark Linn. Bandet, der mere eller mindre er identisk med TV2-orkestret The Antonelli Orchestra, tæller blandt andre erfarne folk som guitarist Jonas Krag og trommeslager Claes Antonsen, og de leverer et velspillet og nuanceret lydbillede.

Næste sang er et af få Anne Linnet Band-numre, ”Måne, sol og stjerner”, igen med de tre solister på skift i front, inden Anne og Lis forlader scenen og overlader den til Sanne og den smukke ballade ”Det er ikke det, du siger”, som hun oprindelig sang med Anne Linnet Band, men som hun siden har fremført ved sine egne koncerter talrige gange – og i øvrigt er skrevet af Anne Linnet i samarbejde med den senere grillkonge Jan Glæsel (det var dengang, grill var noget, man havde i haven og ikke noget, der sad på en rappers tænder).

Salomonsen klarer den krævende sang med bravur og synger meget bedre end sidste gang, jeg oplevede hende, på Smukfest 2017. Dengang konkluderede jeg, at det måtte være efterdønninger efter hendes sygdom tilbage i 2006, men her anno 2019 synger Salomonsen ganske stærkt, om end vokalen naturligvis er dybere og har mere patina end i de unge år. Vi får også en flot saxofonsolo.

Salomonsen får et fortjent stort bifald og forlader scenen, og ind kommer Linnet og endnu et keyboard. Vi skal nu høre klassikeren ”Glor på vinduer” fra Linnets hårdtslående Marquis de Sade-periode. En helt igennem fremragende sang, om end bandet ikke spiller den helt så funky som originalversionen og også en smule hurtigere, synes jeg. En lillebitte skuffelse, om end det er godt, at vi får nummeret i sin helhed frem for som del af et medley, som den var på Linnets sidste soloturné. Nu synes hendes stemme at være varmet nogenlunde op, om end Linnets vokal er den mindste af de tre solisters. Til gengæld er hun så den bedste og mest produktive sangskriver af de tre, sådan er talenterne nogenlunde ligeligt fordelt.

Linnet har blandt andet skrevet Lis Sørensens ”Mine øjne de skal se”, som Sørensen synger stærkt med Linnet og Salomonsen på kor, mens Salomonsen er i front på en solid "Hvis du forstod", og alle tre synger lead på Marquis de Sade-sangen ”Venus”, der også har en heftig guitarsolo fra Jonas Krag. Den velkendte åbningslinje ”Du har sat dig på tværs, i mit indre univers” er et bevis på, at Linnet også kan noget som tekstforfatter, og så er sangen jo voldsomt iørefaldende.

Linnet og Salomonsen forlader scenen, og Sørensen er alene i front med Jonas Krag på nænsomt fingerspillet akustisk guitar på endnu en af de helt store ballader, ”Ind til dig igen”, i øvrigt skrevet af Lars Muhl og Steffen Brandt. En sang, hun i den grad nailer, som det hedder på nudansk, med sin imponerende stemme, der nærmest er smukkere end nogensinde. Vokalens styrke og den karakteristiske, diskrete hæshed giver gåsehud, og jeg får tanken, at hvis Sørensen havde sunget på engelsk – hvilket hun aldrig har – kunne hun have blevet verdensstjerne. Ja, det kunne Salomonsen sådan set også i de yngre år, og hun prøvede jo også dengang, men det blev ved som bekendt desværre ved forsøget.

Oven på denne kraftpræstation er de tre solister samlet og på skift i forgrunden på aftenens sidste tre sange, Anne Linnet Band-nummeret ”Cha cha cha”, Shit & Chanels ”Smuk og dejlig” med Lis Sørensen på guitar, ligesom dengang i Shit & Chanel og endelig ”Den jeg elsker, elsker jeg”, oprindeligt skrevet og indspillet af Linnet og Salomonsen med Thomas Helmig og Søs Fenger på leadvokaler. Publikum synger og klapper begejstret med, som de har gjort under det meste af koncerten, og de tre solister lader også til at være glade for at være sammen på scenen igen. I det hele taget må man sige, at Anne, Sanne og Lis har gjort det fremragende. Både stemmerne og sangene holder endnu, og man kan blot ærgre sig over, at der kun var sat 60 minutter af til trioen, for de har jo hits til flere timer. Det kunne i øvrigt være spændende, hvis de fortsætter sammen og laver endnu et fælles album, for første gang siden 1982. Kemien lader til stadig at være der.

You're Crazy

Måne, sol og stjerner

Det er ikke det, du siger