Sydlandsk hitparade i høj sol

Scarlet Pleasure, Grøn Koncert, Tiøren, Amager

Sydlandsk hitparade i høj sol

Man skal løbe stærkt på Grøn. Anne, Sanne og Lis er kun lige blevet færdige på Grøn-scenen, inden Emil Goll fra Scarlet Pleasure går alene på Nova-scenen i pladsens modsatte ende og lægger ud med en flot a cappella-intro til hittet ”Deja Vu”. Det er kun to år siden, de sidst spillede på Grøn, og man kunne selvfølgelig godt have ønsket sig lidt mere alsidighed fra arrangørernes side, men nu har Grøn aldrig haft noget imod at præsentere de samme navne endog adskillige gange, og Scarlet Pleasure har trods alt haft en håndfuld hits siden sidst, så lad gå.

Emil Goll har en flot og ret lys soul/popstemme, som problemfrit klarer introen uden musikalsk backing, men hele universet løfter sig dog, da resten af bandet kommer ind. Som sædvanlig er kernen i bandet, Goll samt bassist Alexander Malone og trommeslager Joachim Dencker, udvidet live med yderligere en guitarist og en keyboardspiller og korsanger, og de spiller glimrende, alle fem overvejende klædt i hvidt. Den småfunky bas fylder godt i lydbilledet, og mange af sangene, der ofte går i mid-tempo, er ganske dansevenlige.

Tekstuniverset handler hyppigt om sydens sol og lyster, ikke just upassende en sådan varm sommerdag, og i hittet ”Under the Palm Trees” bliver det skåret ud i pap, eller måske rettere frugter, med en karaokelignende tekst, som oven på tegninger af sydlandske lækkerier kører på den skråtstillede storskærm, der hænger over bandet ret langt fremme på scenen. En skærm, som ellers primært og ganske effektivt bliver brugt som kraftig lysbro, men som til tider også viser videoklipo og animationer.

Midt i sættet sætter Scarlet Pleasure tempoet ned i den ganske smukke ballade ”Nirvana” med Joachim Dencker på meget diskret, prikkende trommer, og Emil Goll sætter sig også helt bogstaveligt på scenekanten. Det tidlige hit ”Windy” byder på tostemmig og nogenlunde vellydende fællessang fra publikum – det lyder til, at kvinderne er i overtal. ”Unreliable”, som en radiovært finurligt har kaldt ”Ordentligt lejrbål”, har reggae-feeling, og i ”Heat” får vi en ganske velspillet trommesolo fra Joachim Dencker, der på dette tidspunkt har smidt skjorten og fremviser en ganske veltrænet overkrop – men man kommer selvfølgelig også i god form af et spille trommer. Det var dog i præcis samme sang, han spillede solo på Grøn for to år siden, så man kunne godt ønske lidt nytænkning.

Sætlisten er dog ikke den samme som dengang, og de nyere hits ”Let Go”, ”Good Together”, ”What a Life”, førnævnte ”Unreliable” og ”24/7” er således kommet ind i sættet, mens ”Deja Vu” og ”Limbo”, der var nye dengang, er blevet store hits siden sidst. I slutningen af koncerten kommer Emil Goll helt ud til publikum, dog uden at crowdsurfe, og vi bliver også instrueret i at hoppe, og gør det. Om et par år har Scarlet Pleasure sikkert haft yderligere en håndfuld hits, og så kommer de sikkert tilbage til Grøn. Og det bliver sikkert også en fest til den tid.

Deja Vu

Let Go

Good Together