Rasmus Fleischer og Pelle Snickars
Historien om Spotify

Tankevækkende bog om Spotifys historie

Bog / Underskoven
Udgivelse D. 24.05.2019
Ole Rosenstand Svidt

Spotify har på kun 11 år fuldstændig vendt og op ned på den måde, vi lytter til musik på. Den svenske streamingtjeneste var den første, der for alvor gjorde op med tanken om, at vi skal eje den musik, vi lytter til, og har ændret vores lyttevaner, så mange af os nu lytter til playlister med forskellige kunstnere, der passer til lige præcis det humør, vi er i, og den tid på dagen, det er – og har samtidig gjort, at vi bliver præsenteret for nye kunstnere, som vi formodes at kunne lide, ud fra svært gennemskuelige algoritmer. I skrivende stund har tjenesten 217 millioner brugere, heraf 100 millioner betalende, om end den bliver åndet i nakken af især Apple Music, som dog kom langt senere ind på streamingmarkedet, så sent som i 2015.

Historien om Spotify bliver nu fortalt i bogen af samme navn af svenske Rasmus Fleischer og Pelle Snickars, henholdsvis forsker i økonomisk historie og professor i medie- og kommunikationsvidenskab. De to har også forsket i Spotify, blandt andet ved hjælp af robotter, og bruger deres forskningsresultater i bogen, der dog er holdt i en forholdsvis let tilgængelig tone.

De to fortæller hele historien, fra Spotify blev udviklet af programmøren Daniel Ek og iværksætteren Martin Lorentzon samt nogle hjælpere i 2006 og 2007, over den officielle lancering i 2008, problemer med modvillige superstjerner som ikke mindst Taylor Swift, der på et tidspunkt trak al sin musik ud af Spotify, til begyndelsen af 2018, hvor tjenesten var en global milliardvirksomhed og stod til at blive introduceret på Børsen. Den danske oversættelse har desværre ikke fået med, hvordan det siden er gået, men det vender vi tilbage til.

De to forfattere har to hovedteser: Dels at den officielle historie om Spotify, som den er blevet præsenteret af tjenesten selv og i diverse svenske og internationale medier, er noget mere idealistisk og strømlinet, end hvordan tjenesten i virkeligheden er opstået og har udviklet sig, dels at virksomheden, trods enorm global succes, står foran store udfordringer, blandt andet fordi den endnu aldrig har givet overskud. Derudover påpeger bogen den uheldige gråzone, Spotifys tilsyneladende redaktionelt kuraterede playlister opererer i, når disse i høj grad er bygget på tæt kontakt med – og i nogen grad betalt af – især de tre multinationale pladeselskaber Sony, Universal og Warner, som i øvrigt også er medejere af Spotify.

Har aldrig givet overskud

At den officielle historie om Spotify ikke er helt i overensstemmelse med virkeligheden, kan ikke undre. Historiefortælling og branding er jo en del af enhver seriøs virksomheds arbejdsområde, og hvem vil dog fortælle en kritisk historie om sig selv? Men ifølge Fleischer og Snickers var Ek og Lorentzon i første omgang mere interesseret i at sælge reklamer end musik, og idéen bag Spotify var altså i første omgang ikke at redde musikbranchen fra piratkopiering, som især Ek ellers ofte har hævdet.

Mere problematisk er det ifølge Fleischer og Snickers, at Spotify ikke ligefrem skilter med, at deres populære playlister som Digster, Filtr og Topsify er rent sponsoreret indhold fra henholdsvis Universal, Sony og Warner, og at pladeselskaberne også sidder med ved bordet – og muligvis betaler – når tjenesten sammensætter andre af sine populære playlister. Som naturligvis bliver overvåget minutiøst, og hvis tilstrækkeligt mange lyttere zapper væk fra en sang, bliver den fluks taget af. Chancen for at blive opdaget som ny, ukendt kunstner uden et stort selskab i ryggen synes uendeligt lille på Spotify. Fleischer og Snickers påpeger også, at lange introer og lange sange i det hele taget ikke har store chancer for at klare sig i den playliste-dominerede virkelighed, hvor zapperfingeren ofte sidder løst på folk, og således er tjenesten også medskyldig i en form for strømlining og ensretning af tidens musik – en anklage, man dog i lige så høj grad kan rette mod mange radiostationer, kommercielle som public service-finansierede, der trods alt også stadig har stor udbredelse. Noget, Fleischer og Snickers ikke behandler.

Værst af alt er det måske for Spotify, at tjenesten aldrig har givet overskud, og at virksomheden betaler størstedelen af sine indtægter – cirka 70-85 procent – videre til rettighedshaverne, altså pladeselskaberne og musikerne (hvoraf sidstnævnte dog stadig kun modtager håndører). Tjenesten har konstant brug for ny venturekapital, hvilket har udvandet skabernes ejerandele og for den sags skyld også de multinationale pladeselskaber, og samtidig er Spotify truet af, at den største konkurrent, Apple, modsat Spotify også er hardwareproducent og tjener tykt på at sælge nye iPhones og andre typer afspillere hele tiden. Spotify har "kun" indhold i form af musik, som pladeselskaberne eller kunstnerne tilsyneladende hurtigt kan fjerne igen – det så vi med Taylor Swift – og ellers er tjenestens eneste fordel, at den kom hurtigst fra start. Og modsat eksempelvis tv- og filmgiganten Netflix skaber Spotify jo heller ikke sit eget indhold. Ikke endnu i hvert fald, for det kan være en mulig overlevelsesstrategi, altså at Spotify bliver en slags pladeselskab, kombineret med podcastproduktion, pr-bureau og handel med data, foreslår de to forfattere.

Alt dette redegør Fleischer og Snickers for velskrevet, letforståeligt og med solide argumenter i overskuelig form på 180 ret hurtigt læste sider. Det er dog en stor mangel, at bogen ikke har nogen fodnoter og er noget overfladisk i sine kildeangivelser, hvilket formodentlig skyldes, at værket ikke vil fremstå for akademisk. Men nu, hvor forfatterne netop er forskere, ville jeg nu gerne kunne kigge dem lidt bedre i kortene. Ikke at jeg betvivler deres konklusioner, for de virker ganske troværdige.

Og hvordan det så er gået Spotify i dets første år på Børsen? De kom ud med et minus på 582 millioner kroner. Det er dog en kraftig forbedring fra 2017, hvor det tabte omkring 10 milliarder kroner. Det går op og ned i showbiz…