Jeg vil gerne arbejde for det band

You Work For Me Now, GrimFest, Bonzaiscenen

Jeg vil gerne arbejde for det band

Jeg må tilstå, at jeg få dage før GrimFest aldrig havde hørt en tone af You Work For Me Now. Jeg havde godt bemærket det lidt spøjse navn, der lyder som en filmreplik, og endda flere gange tænkt på situationer, hvor jeg kunne forestille mig det brugt, men altså aldrig fået tjekket musikken ud. En stor fejl, konstaterede jeg, da jeg så først lyttede til gruppens to selvudgivne ep’er og dernæst overværede deres koncert på GrimFest.

Med blot vokal, én guitar, bas, trommer, flot korarbejde fra guitaristen Mathias Korsgaard og trommeslager Simon Meiner og en smule elektronik på backtrack kommer bandet langt ud over scenekanten med deres ofte afdæmpede, melodiske indierock. Det skyldes først og fremmest forsanger Leon Møllers imponerende stemme, som både kan være dyb og fyldig, som i ”You Don’t Know What it Means” og nå op i et ganske højt, følsomt leje, som i ”Don’t Get Me Wrong”, og så er bandets sange særdeles velskrevne og iørefaldende.

Der er en ro og klarhed over bandets udtryk, uanset om tempoet er lavt, middel eller undtagelsesvis højt, med enkle, men effektive virkemidler, eksempelvis et klokkespil i åbningssangen ”She Says”, et programmeret beat på ”Cracks” eller en melodisk guitarfigur på ”You Don’t Know What it Means” – eller den tikkende hi-hat på adskillige sange. Musikalsk er det svært at finde oplagte sammenligninger – Elbow og Cigarettes After Sex er det tætteste, jeg umiddelbart kan komme på, men ellers lyder You Work For Me Now ret meget som sig selv, selvom de ikke er decideret nyskabende.

I slutningen af sættet sætter gruppen tempoet lidt op på numre som ”Only Once” og ”Fingerprints”, publikum er tydeligt tilfredse, og jeg undrer mig atter over, at bandet hverken er på et bookingbureau eller et pladeselskab, og at deres største hit på Spotify, ”Don’t Get Me Wrong”, i skrivende stund har under beskedne 8000 afspilninger. Det her er da lige til at blive råspillet på P6 Beat, der jo desværre kun har få måneders levetid tilbage (hulk!). Hvis jeg ikke havde mit GAFFA-job, skulle jeg gerne arbejde for bandet, og jeg vil i hvert fald arbejde for, at de får mere opmærksomhed – det fortjener både gruppen og alle musikelskere.

She Says

Cracks

You Don’t Know What It Means