Følelsesladet popkoncert ramte bredt – også de hørehæmmede

Burhan G, Smukfest, Bøgescenerne

En gammel regel inden for dramatik siger, at hvis man ser et våben hænge på en væg i en film, så ved man godt, at det skal i brug senere. Derfor regner jeg ærlig talt også med, at Burhan G på et tidspunkt smider sin cowboyjakke, nu hvor han ikke har knappet den, og dermed kommer til at vise mere end bare en sprække af sin højt besungne, veltrænede og gennemtatoverede overkrop. En overkrop, han for alvor viste frem for offentligheden tilbage i 2010 i musikvideoen til Nik & Jay-duetten ”Tættere på himlen”, hvor den var noget mindre tatoveret.

Det er også ”Tættere på himlen”, der åbner eftermiddagens koncert denne sidste dag på Smukfest. Nik & Jay er ganske vist ikke med, selvom de både spillede på festivalen i fredags og gæstede Nephews koncert natten til i dag, men de kan jo ikke være med hos alle de efterhånden temmelig mange kunstnere, der har samarbejdet med. Burhan G har da heller ingen problemer med at få sat gang i fællessangen alene. Hans karakteristiske, meget lyse og rene stemme står nemlig klart i lydbilledet, og han bliver bakket op af et velspillende band, modsat 2017’s Showtime-turné dog uden blæsere, og to korsangerinder – og derudover en dansende tegnsprogstolk, et forholdsvis nyt tiltag, som Smukfest også afprøvede sidste år med Rasmus Seebachs koncert.

For selvom man er auditivt udfordret, skal man også have mulighed for at opleve festivalstemningen, og tegnsprogstolken (som på et tidspunkt bliver erstattet af en anden og lige så veloplagt af slagsen) er faktisk med til at banke stemningen i vejret også hos de lyttende. Nu er Burhan G’s ligefremme tekster om lykkelig og ulykkelig kærlighed nok også forholdsvis lette at omskabe til tegnsprog – jeg gad godt se en tegnsprogsfolk til en C.V. Jørgensen-koncert.

L.O.C. er kun med på backtrack i den højenergiske ”Karma”, men den klarer Burhan også fint selv, og det samme gælder ”Jeg vil have dig for mig selv”, hvor Nik & Jay atter glimrer ved deres fravær – om end de nu er med i præindspillet form. Karl William, en anden optrædende fra tidligere på festivalen, synger heller ikke med på ”Samme vej”, men sangens indlysende hitkvaliteter er usvækkede, og det samme gælder ”Tag hvad du vil” uden Ankerstjerne.

Der er dog nogle, som er her, eksempelvis korsangeren Mikala Bosetti, som er en smuk, sjælfuld duetpartner i ”Kærlighed og krig”, en af Burhans talrige romantiske ballader. Senere kommer en veloplagt, rapsyngende Node ind på ”Du”, de tos nyligt udsendte fælles single. Den unge hitmager Clara er erstatning for en fraværende Medina i ”Mest ondt”, men hun virker nu ikke helt så overbevisende, fordi Medinas særlige, melankolske klang er svær at konkurrere med, når den ellers bliver leveret ordentligt (hvilket Medina heller ikke altid selv gør), og måske også fordi vokalen ligger lidt lavt i mikset. Clara kan ellers sagtens fremføre sine egne sange solidt, viste hun i går i P3 Teltet.

Sjælerne falder tæt, men der er også plads til de mere dansable ”Diana” og ”Lucy”, denne gang uden blæserne fra Pas på pigerne-albummet (lad gå, når det kun gælder to numre), og det er en kærkommen afveksling fra det gennemmusikalske, men meget følelsesorienterede univers. Burhan G konstaterer på et tidspunkt, at han aldrig har set så mange mænd til en af sine koncerter, og det må være moderne mænd, der ikke har det svært med at blive konfronteret med stærke emotioner (hvilket, misforstå mig ikke, absolut er en positiv egenskab).

Ray Dee Ohh-fortolkningen ”Jeg vil la’ lyset brænde” bliver fint fremført i downtempo-versionen kendt fra Toppen af Poppen, fire dage efter at i hvert fald nogle af de oprindelige Ray Dee Ohh-medlemmer blev genforenet på naboscenen. Til sidst trækker Burhan G en kanin op af hatten, eller rettere en meget ung fan op på scenen, den cirka tiårige Frida, der har viftet med et meget stort, hjemmelavet skilt og bliver takket med både autograf, jakke og så en tur op til Burhan G. Hun synger og danser med idolet, og ikke et øje er tørt.

Men overkroppen, får vi den at se? Kun et ganske kort øjeblik, hvor Burhan hiver ud i jakken, og faktisk så vi den også kun i et par sekunder ved den sidste Burhan-koncert, jeg overværede, på Wonderfestiwall på Bornholm i 2017. Allerede dengang udtalte sangeren, at den var fortid, og det er en klog beslutning, for det er jo musikken, der bør være i centrum. Og med så melodiske sange og sin flotte vokal burde han være dækket ind. At udtrykket så til tider er lige lovlig sentimentalt, er til at leve med. Popmusik behøver jo ikke være raketvidenskab.

Tættere på himlen

Karma

Jeg vil have dig for mig selv