Inna De Yard
Inna De Yard

ANMELDELSE: Reggae i baghaven

Download / Wagram/Chapter Two Records/Playground Music
Udgivelse D. 16.08.2019
Henrik Bæk

Inna De Yard er som sådan ikke et nyt koncept, idet guitar-ekvilibristen Earl ’Chinna’ Smith allerede tilbage i 2004 på foranledning af det franske label Makasound inviterede reggaesanger Linval Thompson til et besøg i sin baghave på et bjerg udenfor Kingston. Ud af dette møde udsprang ideen om at indspille et akustisk album, der var optaget udendørs. En række andre kendte studiemusikere blev inviteret med ombord og resultatet blev det glimrende album med titlen Linval Thompson Inna De Yard. Samme år udsendtes yderligere en række fine album med Cedric Myton & The Congos og Kiddus I.
Flere udgivelse fulgte i de følgende år med reggaenavne som Junior Murvin, Mighty Diamonds og The Viceroys, men af uransagelige årsager standsede projektet i 2011 for igen at genopstå i 2016 – denne gang med et fast kollektiv centreret omkring Cedric Myton, Winston McAnuff, Kiddus I og Ken Boothe.

I kølvandet på deres nylige verdensturné, der også bragte de aldrende herrer til årets Roskilde Festivalen, udsendes nu albummet Inna De Yard. Albummet er for feinschmeckere af den rene uforfalskede reggaelyd, idet alle 13 numre er indspillet udendørs i det man kalder one-take, det vil sige uden yderligere redigering eller overdubs og dermed så tæt på det autentiske, som man overhovedet kan komme og så langt væk fra et studie, som man kan tænke sig. Man kan faktisk høre cikaderne i baggrunden, så ren er lyden. Albummet er hovedsageligt akustisk, bortset fra basguitaren, der har fået strøm og som skubber rytmerne fremad i et afslappet og laid back tempo, hvor der er plads til både klaver, blæsere og de såkaldte nyabinghi-trommer, der er så typiske for den mere meditative reggae.

Ken Boothe giver fine smagsprøver på hvorfor han måske er en af reggaehistoriens bedste sangere med numrene Speak Softly Love, der er et reggaetake på det soundtrack til The Godfather samt det smukke Everything I Own, der oprindeligt er skrevet af Ken Boothe, men som Boy George senere nyfortolkede og gjorde verdenskendt. Cedric Myton giver en ny intens version af det gamle Congos-hit Row Fisherman Row ligesom Kiddus I - kendt fra reggaekultfilmen Rockers - kickstarter albummet med det smukke If You Love Me.

Vokaltrioen The Viceroys gæsteoptræder på albummet sammen med en række repræsentanter fra den nye generation af reggaesangere bestående af sangerne Var, Kush og Derajah. Reggaelegenden Horace Andy har lagt vejen forbi baghaven og giver sin fine fortolkning af Bill Withers Ain’t No Sunshine ligesom Judy Mowatt (der var korsangerinde i Bob Marleys kendte I-Three) og Jah9 nyfortolker nummeret Black Woman, som Mowatt oprindeligt udsendte i 1979.

Inna De Yard er et dejligt album der kalder til stressfri afslapning, hvor hjerte og sjæl smelter sammen og hvor musikken og sangene får masser af ren jamaicansk bjergluft.