ANMELDELSE: Norges næste internationale popstjerne?

Dagny, Wonderfestiwall, Opalen

Wonderfestiwall er som mange andre festivaler præget af en markant undervægt af kvindelige kunstnere, men nogle er der dog, heriblandt norske Dagny. Sangerinden og sangskriveren har indtil videre udgivet en enkelt ep og en række singler og haft en stribe hits især i hjemlandet, men har også optrådt i Danmark flere gange. På Bornholm stiller hun op med guitarist, keyboardspiller, trommeslager og korsangerinde foran et halvstort publikum. Hun får hurtigt sagt, at dette er hendes tredjesidste koncert i et år efter at have optrådt i snart ti år, fordi hun nu skal koncentrere sig om langt om længe at indspille sit første album, og derfor vil hun give den ekstra gas i aften.

Det kan enhver selvfølgelig komme og sige, men det er ret tydeligt, at Dagny er i godt humør. Hun har en solid, ret lys og klar popstemme, og hendes energiniveau er højt på scenen, ikke mindst når hun synger og danser med og mod sin glimrende korsangerinde i tæt samklang. De to får også banket noget tamburin og på et tidspunkt, da koncerten lakker mod enden, også kastet sig ud i spøjse synkron-hop.

Dagnys sange er melodiske, med mange elegante detaljer, yderst iørefaldende og ofte ganske dansevenlige. Musikalsk befinder vi os i et moderne, skandinavisk, semi-elektronisk udtryk, men Dagnys guitarist sørger med en god slat distortion for, at det hele ikke bliver alt for poleret, eksempelvis på de hurtige og heftige ”Ultraviolet” og ”Backbeat”, og han får også spillet et par soloer undervejs, blandt andet i ”Hit Your Heart”. Sættet byder på flere endnu uudgivne sange, blandt andet ”Say It Like You Mean It” og ”Moment”, der begge er semi-hårdtpumpende midt-tempo-numre og drevet af en meget steady, inciterende basgang, ditto beat og hurtige keyboard-toner, der giver visse associationer til Robyn. Et navn, som Dagny næppe kan sige sig fri for at være inspireret af.

Der er dog ingen tvivl om, at hun selv har masser af byde ind med, og hun har tilsyneladende ingen problemer med at skabe sange, der kan blive hits, og publikum synger da også med på den afsluttende ”Love You Like That”, en af hendes mest kendte sange. Måske kunne man godt savne en enkelt ballade i sættet, hvor der ikke er mange rolige stunder – ”That Feeling When” er det tætteste, vi kommer – men det er en mindre detalje. Norsk pop hitter for tiden solidt med navne som Sigrid og Aurora, og Dagny kan sagtens blive landets næste store eksportnavn.