Rebecca Lou
Bleed

ANMELDELSE: Flænsende og følsom fuldlængdedebut

Album / We Are Suburban
Udgivelse D. 30.08.2019
Christoffer Dall

I midten af sangen ”Chameleon” får jeg en påfaldende indre vision om en gargoyle eller et lignende stykke arkitektonisk kunst, der krakelerer i et brændende virvar af smuk guitarstøj og romantik. Sangen klinger flænsende, følsomt og forbandet, og det er øjeblikke som disse, der for mig beviser, at vi med Rebecca Lou har at gøre med et band, der forstår at udforske og hellige sig nogle ekstremer. Hvad end det drejer sig om det ekstremt rå og støjende eller det ekstremt poppede og sårbare, gør Rebecca Lou det indlevet, energisk og med en oprigtig fornemmelse af at være hævet over dogmer om, at patos og pop kompromitterer legitimitet og coolness. Blandt andet derfor slår Rebecca Lou mig som et kvintessentielt moderne punkband, og dette debutalbum rummer flere momenter, der kan bakke op om sådan en påstand.

Bleed præsenterer den lille besætning, anført af sanger og primær tekstforfatter Rebecca Lou Armstrong, ni skæringer af den skønne hybrid af grynet garagerock, støjende punk og melodiøs pop, som også dominerede sidste års debut-ep Skeletons. Denne gang har bandet givet popmelodierne lidt ekstra fokus, og der er også skruet et hak op for de åbne og ærlige tekster om kønsidentiteter og en turbulent fortid. Det kommer dog aldrig til at virke patetisk. Til det har Rebecca Lou nemlig for meget modenhed og kantet finesse.

Armstrongs vokal er kraftfuld, men nuanceret, og bandet spiller på en måde, der føles vidunderlig frigjort fra diverse genrekonventioners hæmmende rammer. Inspirationskilderne er tydelige, men som lytter fornemmer man, at det er musikerne snarere end genrenormerne, der styrer slagets gang. Førnævnte ”Chameleon”, den vindstødsbrusende ”Crucify/Glorify” og hymnen ”No Surrender” er klare højdepunkter, som viser, at Rebecca Lou kan servere patospræget punkmusik, der balancerer flot mellem det subtile og det eksplicitte på tekstfronten og det kontrollerede og ramlende rent musikalsk.

På med læderjakken og på med Bleed!