Baest
Venenum

Solidt andet hug

CD / Century Media
Udgivelse D. 13.09.2019
Keld Rud

På bemærkelsesværdig vis lykkedes det aarhusianske Baest at bryde igennem på nationalt plan sidste år med deres debutalbum, Danse Macabre, der bød på noget så fjernt fra den brede mainstream som ond og brutal dødsmetal uden kunstfærdige krumspring. De fem bæster smeder, mens jernet er glohedt og har allerede nu en opfølger klar. Albummet har fået titlen Venenum og er bygget over Den guddommelige komedie og Dantes beskrivelse heri af infernoet. Vi får således via teksterne en tur igennem helvedes ni cirkler. Musikalsk komplementerer Baest teksterne fortrinligt ved at fortsætte, hvor debuten slap. Der er dog sket en udvikling siden jomfrurejsen.

Sangene på Venenum byder således på mere variation. På “Gula” skrues tempoet eksempelvis ned til en sneglefart så lav, at det grænser til tortur, mens “Nihil” introducerer et nærmest melodisk motiv i guitarriffet, der rider af sted i en sej 6/8-galop. Samtidig er sangene også mere komplekse og byder på et hav af passager, hvor intrigante harmonier udforskes, og der bliver plads til nogle seriøse guitarsoli som eksempelvis på førnævnte "Nihil".

Det er alt sammen så såre godt skruet sammen og eksekveret, at man helt tilgiver Baest, at de ikke er jordens mest opfindsomme metalband. Produktionen er klar uden at blive for poleret. Der er tale om et virkeligt solidt andet hug. Baest står stilistisk fortsat i skyggen af deres forbilleder og mangler for alvor at finde deres eget udtryk. Men med udgangspunkt i udviklingen på Venenum arbejder tiden for Baest.