ANMELDELSE: Verdensstjerner på lille scene

Actors, Stengade, København

Anmeldt af Ulrich Lauridsen | GAFFA

Canadiske Actors ledes af forsanger og guitarist Jason Corbett, og i går aftes var han også den, der styrede spillestedet Stengade i København.

Med fast og resolut stemme beordrede han det lille publikum til at indfinde sig helt oppe foran scenen, da han var klar til at gå i gang, og derefter var der ingen, der var i tvivl om, hvem der bestemte den næste lille time. Her gav Actors en kort, men meget skarp rundtur i deres repertoire, der mestendels bestod af numre fra deres seneste album It Will Come to You, men også tog en tur tilbage til bandets allerførste singles-”b-side”, "Nightlife".

Corbetts udstråling og styring vidner om et lille band, der burde bliver stort. Han har verdensstjerne-potentiale og er da også vant til at spille på lidt større spillesteder, når Actors turnerer i Europa. Samtidig er han i al sin professionalisme et smilende og dejligt ukrukket menneske, der både tager sin opgave superalvorligt, men også nyder samværet med sit band og sit publikum. Uanset størrelse.

Med en næsten klassisk postpunk-opsætning (bas, trommer, guitar og keyboards) leverede kvartetten en masterclass i genren, som den skal lyde. Der var reminiscenser af såvel Joy Division/New Order som Bauhaus og Sisters of Mercy, og på toppen af det hele lå en tydelig beundring og fascination af både David Bowie og Elvis Presley.

Stengade, der i mange år har kæmpet med lydkvaliteten, bør i denne forbindelse også nævnes, for det for nyligt opfriskede spillested har for alvor ramt niveauet nu. Det gav Actors mulighed for at ”lyde som en million”, og det fortjener disse ”verdensstjerner”, som med en ny plade på vej bør være at finde på en af de danske festivaler næste sommer. De ville være et sikkert valg.

It Goes Away

How Deep is the Hole

L’Appel du Vide