Trentemøller
Obverse

ANMELDELSE: Stemningsfuld cirkel

Album / In My Room
Udgivelse D. 27.09.2019
Jens Dræby

Det må mildest talt være lidt frustrerende for fans af manden, der skabte et mindre nybrud for dansk electronica, som man kunne danse til, men også spille for alle sine smagsdommer-venner. Ikke nok med at Trentemøller pludselig forelskede sig i den mest tålmodige form for shoegaze med en klar præference i alt, der dufter af Hope Sandoval, han tillader sig også hele tiden at beholde en storetå i sin fortid som mesterlig betvinger af rytmiske blipblop-lyde.

Et nummer som "Foggy Figures" fra Trentemøllers femte album kilder lige i nummerets begyndelse i savlkirtlerne hos fans af elektronisk musik, men stemningen tager over og beholder Trente i en vanlig tilstand, der bedst kan beskrives som dragende filmisk og fortryllende hengemt. Et af pladens højdepunkter, "Blue September" følger lige efter og viser en producer, der evner at lade den fordybede kraft flyde til overfladen og vokse sig til en ny og spændende Anders Trentemøller, der nærmest bogstaveligt markerer sammensmeltningen af nyt og gammelt.

Den afgørende forskel ved Obverse er, at Trentemøller indtil nu har været forståeligt besat af at producere musik, der kan gennemføres i live-situationer. Dette album er i høj grad et ubegrænset studiealbum, hvor Slowdives Rachel Goswell, Giana Factorys Lisbet Fritze og Warpaints Jennylee kun er nødvendige momentære ingredienser i lange, detaljerige produktioner.

Albummet virker som slutningen på en meget lang rejse med mange golde strækninger, der til sidst ender ved rejsens begyndelse, denne gang med bagagen fyldt af minder i helt egen ret. Kun som en helhed afslører mange artefakter, hvilke oaser af liv og hvilke brusende og vrimlende dybblå verdenshave, der findes derude blandt Anders Trentemøllers filmmusikalske odysséer. Singlen "Try A Little" bliver således det tætteste, han kommer på en radiobasker siden "Moan", og fremtiden for Trentemøller er nu mere spændende end nogensinde før.