(Sandy) Alex G
House of Sugar

ANMELDELSE: Som et eftertænksomt barn i en slikbutik

Album / Playground Music
Udgivelse D. 13.09.2019
Christoffer Dall

Nej, (Sandy) Alex G har endnu ikke givet afkald på sin foretrukne tilgang til musikindspilning og sværger stadig til hjemmeproduktionens dyder. Den 26-årige musiker har tidligere erkendt, at han ikke er indspilningsekspert, ej heller en stor perfektionist. Snarere har han en musikalsk vision, som han er tilfreds med at ramme så godt som muligt via sine lavpraktiske arbejdsmetoder. I hvilken grad (Sandy) Alex G (borgerligt navn Alexander Giannascoli) har opnået sin vision på sit ottende studiealbum, ved kun musikeren selv. I denne anmelders ører er House of Sugar ikke desto mindre et skønt bombardement af skøre og bemærkelsesværdige indtryk, der alligevel opnår en nærmest meditativ kvalitet og en ekstrem fornemmelse af tumultarisk musikalsk ro.

På pladens 13 numre dypper Giannascoli tæerne i alt fra big-beat-electronica over spacey indie-folk til alternativ rock a la Beck og Radiohead. Det fungerer og bliver hjulpet godt på vej af den simple produktion, der stadig er poleret nok til, at numrenes indre skin bryder frem. Sange som den frembrusende ”Walk Away”, den halvdemente swingende alt. country-traver ”Southern Sky” og den makabre, men fængende ”Bad Man” understreger Giannascolis appeal. Der er både masser af leg og masser af eftertænksomhed viklet ind i de fantasifulde arrangementer, og han lyder lige dele som et barn i en kæmpe slikbutik, lige dele som en videnskabsmand i et kompakt laboratorium – okay, måske lidt mere først- end sidstnævnte, men det er også at foretrække med disse sange.

Musikken på House of Sugar er af den slags, der virker uinteresseret i at fundere for meget over sig selv. I stedet bruger den sin spilletid på virkelig at leve uden store krav til tilværelsen. Det er skramlet, drømmende, og det foregår på numrenes egne præmisser, hvilket munder ud i lyden af musik, der holder af at eksistere.