ANMELDELSE: Kvinderne dominerede smuk hyldestkoncert til Springsteen

Diverse kunstnere, Born to Run – en hyldestkoncert for Bruce Springsteen, Train, Aarhus

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

På mandag den 23. september fylder amerikanske Bruce Springsteen 70 år. Forstå det, hvem der kan, hvis man bare en enkelt gang har oplevet Springsteens enorme energiudladninger i en af hans maratonkoncerter, der ofte varer både tre og fire timer. Men i anledningen af den forestående runde fødselsdag har journalist og radiovært Mikkel Falk Møller taget initiativ til to hyldest-koncerter på dansk grund i henholdsvis Aarhus på Train og torsdag i Amager Bio i København.

Svag start

Aftenen startede noget spøjst med konferencier Alex Nyborg Madsen, der selv lagde ud med et mindre kendt og ligegyldigt nummer fra the Boss, ”Magic” fra pladen af samme navn. Det slap han ikke specielt heldigt fra. I øvrigt et af kun to numre denne aften, som var under 20 år gammelt, hvilket var en skam.

Det ellers kompetente band var nogle sange om at komme ordentligt i gang og spillede noget usikkert og forsigtigt i starten, og det faktum sammenholdt med, at Carl Emil Petersen valgte tre af Springsteens meget kendte sange, hvor han og bandet tydeligvis forsøgte at lægge sig så tæt op ad originalen som muligt, gjorde, at man mest af alt tænkte – hmmm, det gør Bruce jo langt bedre selv. Er det bare det, vi er kommet for i aften? At høre halvsvage kopier?

Damernes aften

Niveauet steg heldigvis med Mads Bjørns ”Tunnel of Love”, men det var de to damer Kira Skov og Kajsa Vala, der i den grad viste, hvordan det skulle gøres! Sammen med Aura Dione var de aftenens højdepunkter. Kira Skov indtog scenen i smuk sort buksedragt og bare tæer og gav en ond og vidunderlig udgave af ”Adam Raised A Cain” og dernæst en brandsej, rå fortolkning af ”Darkness on the Edge of Town” fra albummet af samme titel. Efter ”Because the Night” brillerede aarhusianske Kajsa Vala med en neddæmpet, rystende flot udgave af den voldsomme fortælling ”Nebraska.” Akustisk guitar, mundharpe og eminent orgelspil var det, der skulle til. Mageløst! Desværre fik vi kun det ene nummer med Kajsa Vala. Men som Alex Nyborg Madsen understregede efter hendes sang: Hold øje med hende!

Herefter var det Poul Krebs, der var på scenen med tre sange, hvoraf den forholdsvis ukendte ”Wreck on the Highway” fra Springsteens The River-album fungerede bedst. Men Krebs slap bestemt også hæderligt fra numrene ”Cover Me” og ”No Surrender,” der begge stammer fra Springsteens bedst sælgende plade, 1984’s Born in the USA, der for alvor gjorde Springsteen til et verdensnavn.

En gyserfilm

Men så var det igen en kvinde, der satte scenen. Aura Dione imponerede med sin stærke, udtryksfulde stemme på soundtracksangen ”The Wrestler,” mens hun ganske enkelt lagde salen ned med sin kolde, gysende smukke og farlige udgave af ”I’m On Fire:”

”Hey little girl, is your daddy home?
Did he go away and leave you all alone? Mhmm
I got a bad desire
Oh oh oh, I'm on fire”

Uf, det var som at overvære en gyserfilm. Det løb os alle koldt ned ad ryggen, da hun sang de ord.

Samme sang to gange

Og så skete der noget meget mærkeligt: For så kom Steen Jørgensen fra Sort Sol på scenen og sang præcis den samme sang, men denne gang i den version, vi kender fra Bruce Springsteen, og hele salen sang med, og det gjorde ikke spor med den samme sang to gange i træk. Forunderligt.

Sidste mand på scenen var Silas Bjerregaard, nok mest kendt fra bandet Turboweekend. Han gav en fin version af ”Streets of Philadelphia” og derefter en bundsolid udgave af Springsteens signatursang ”The River” – sangen, der har en underlig tendens til at virke ny og frisk, hver gang man hører den. En sang, der vanligvis blæser lytteren omkuld. Det skete også denne aften. Derefter kom hele salen på kogepunktet under ”Dancing in the Dark” mens ”Born To Run” med Mads Bjørn, Steen Jørgensen og Silas Bjerregaard i front og de andre solister på kor satte et flot og solidt punktum for en smuk aften i Springsteens tegn.

Koncerten kan som sagt (gen-)opleves i Amager Bio torsdag den 19. september.

GAFFA ønsker tillykke med de 70.

Alex Nyborg Madsen: