Drew
Brutal

ANMELDELSE: Bittersøde Drew stormer mod gennembrud

Album / Warner Music Denmark
Udgivelse D. 11.10.2019
Andrea Washuus Bundgaard

Navnet Drew er så småt begyndt at sprede sig på fleres læber, når snakken falder på nye acts på den danske musikscene. Og selvom Drew ganske nok stadig klinger hult hos de fleste, agerer hun som en selvsikker, færdigstøbt artist, der burde være stormet frem for længst. Men sådan skulle det ikke være. I stedet har hun cirklet om sine sange og givet dem den tid, de har behøvet, for at opnå den rigtige fortælling om den 28-årige albumdebutant. Det har resulteret i konceptalbummet Brutal, der i gennem alle ni sange udfolder paradokset om, at lykken findes i smerten, og at livet først rigtig blomstrer op i skikkelse af døden.

Kompleks musikalitet

Det er ikke kun sangene, der er spækket med paradokser og kontrastfulde elementer – også Drew selv byder på en hel del; på den ene side er hun blid og graciøs, som i sit remake af Marios 00’er-hit ”Let Me Love You”, mens hun andre gange er skiderå og sprængfarlig. Særligt på ”28” og ”Hard To Love You” driver en mere direkte energi af kraftfulde klangfarver tilsat en rå attitude med associationer tilbage til fordums teenageoprør. Og det er fedt. Mega fedt. Hver side, hver sin beruselse. Med diskant spade, poppede strofer og en inviterende vokal, der uden tvivl gemmer på en gammel sjæl, er Drew "match made in heaven" imellem Colbie Caillat og PJ Harvey. Med et strejf af Taylor Swift.

Flair for "den gode sang"

Rent håndværksmæssigt er sangene støbt på et så stærkt fundament, at forklædningen egentlig er underordnet. For selvom albummet synes dedikeret til den mere kommercielle hitskabelon, kunne sangene været taget i mange retninger, ganske farbart. Drew besidder nemlig den sjældne musikalske gave af både ny og gammel lyd, der går godt til det håndspillede og intime såvel som det producerede og storslåede – og heldigvis kan det ledende kropslige instrument sagtens nå begge vidder.

Virkelig flot debut!