Stærk sorgbearbejdelse og smil i gråvejret – nu også på dansk

Kira Skov og Simon Toldam, Pavillonen, Grenå

Arkivfoto

Den produktive og i det hele taget meget aktive Kira Skov er dette efterår taget på turné med jazzpianisten Simon Toldam. Touren har været planlagt i et år, og oprindeligt var det meningen, at de to ville fremføre gamle danske sange, kendt fra Højskolesangbogen. Siden er der sket det, da Kira Skov til sin egen overraskelse har skrevet et nyt album med danske tekster, hendes første efter 13 udspil på engelsk på kun 16 år, et album, som udkommer den 8. november under titlen I nat bli’r vi gamle. Derfor kommer aftenens koncert også til at præsentere tre af de nye sange, men vi begynder et helt tredje sted, nemlig med den smukke ”Symfoni”. En sang, Kira Skov oprindeligt sang på albummet Det flimrende lys over Brabrand Sø med musik af Skovs afdøde mand, Nicolai Munch-Hansen til digte af Peter Laugesen.

Savnet af Nicolai Munch-Hansen, der døde pludseligt for to et halvt år siden, kun 39 år gammel, fylder forståeligt nok stadig meget hos Skov og også i aftenens koncert, hvor vi næsten kan se ham i det flimrende lys over scenen. Sidste år udgav hun det meget smukke, sorgbearbejdende album, The Echo of You, som vi får to sange fra, ”Soul in the Ceiling” og ”I Tried to Look into Your Eyes in a Photograph Today”, og tabet af ham går også igen i en af de nye sange, ”Den morgen” om det frygtelige øjeblik, hvor beskeden om dødsfaldet netop er modtaget. Den stærke sang er ligesom et af de andre nye numre, ”I en verden så urolig”, båret af synths og programmerede beats leveret af Simon Toldam, der ud over at sidde bag flygelet har medbragt både orgel og flere keyboards og ofte spiller på flere klaviaturer i samme nummer.

Toldam er virtuos på tangenterne med mange jazzede soloer, og Skov er som sædvanligt stærkt syngende med sin dramatiske, smertefulde og forholdsvis mørke stemme. Hun er også helt bogstaveligt tæt på publikum, og senere kommer hun helt ind i intimsfæren, når hun går rundt mellem cafébordene og synger Nina Simones kraftfulde gospelklassiker ”Sinnerman”, så stearinlysene i de smukke lysestager blafrer, mens Toldam hamrer i flygelets tangenter.

Vi får dog også en håndfuld af de lovede højskolesange, hvor Skovs indlevede vokal, Toldams tryllerier på såvel akustiske som elektronisk efterbehandlede tangenter og de opfindsomme arrangementer viser nye nuancer af de velkendte sange, for eksempel PH’s frihedshymne ”Man binder os på mund og hånd” med næsten groovy synthbas. Længslen i den afsluttende ”Det var en lørdag aften” peger omvendt tilbage på sorgen i sangene om Munch-Hansen, når Skov synger ”Hver en gang at døren gik, jeg troede, det var dig”, så det er lige før, man får en klump i halsen.

Der er imidlertid også plads til lysere toner, for eksempel Gustav Wincklers ”Gem et lille smil, til det bliver gråvejr”, der kommer lige efter den førnævnte, alvorsfulde ”Den morgen”. I et par sange finder Skov den akustiske guitar frem, eksempelvis ”When We Were Gentle” med smukt fingerspil, og det er en behagelig afveksling i det ellers ganske alsdige lydbillede, hvor Skov og Toldam kommer vidt omkring både tekstmæssigt og musikalsk, selvom de kun er to personer på scenen.

Koncerten byder dermed på meget andet end gamle danske sange, men det gør bestemt ikke noget med det kvalitetsniveau, kunstnerne lægger for dagen, og nu har Kira Skov også lige fået vist, at hun også kan skrive sange på modersmålet. Det bliver spændende at høre albummet i sin helhed, og Kira Skov har lovet at tage på bandturné med de nye sange. Hun ligger heldigvis ikke stille ret længe ad gangen, og hun er i øvrigt heller ikke typen, der hænger fast i fortiden, for bortset fra de gamle danske sange og Nina Simone-nummeret var materialet udelukkende hentet fra den seneste halvdel af hendes imponerende bagkatalog. Statistisk set er hun tilbage med et nyt album allerede om et-to år igen, og statistisk set bliver det godt. Jeg glæder mig allerede.

Kira Skov og Simon Toldam spiller også på Galaksen i Værløse 12. oktober og i Templet i Lyngby 17. oktober, sidstnævnte koncert er udsolgt. Kira Skov kan desuden opleves på Kulturnatten i København med ungdomsorkestret Bersærk 11. oktober klokken 18.15.

Symfoni

Man binder os på mund og hånd (Poul Henningsen/Kai Normann Andersen)

Noget om helte (Halfdan Rasmussen/Robert Normann)