Big Thief
Two Hands

Den alternative rocks nye flagskib er i en klasse for sig

Album / 4AD
Udgivelse D. 11.10.2019
Finn P. Madsen

På ganske kort tid er kvartetten Big Thief gået fra scratch og til at være det band, som nu sætter dagsordenen i amerikansk alternativ rock. Bandets udgivelsesfrekvens med fire album på tre år taler om et kunstnerisk niveau, der er vokset fra udspil til udspil. Det skyldes især den særegne og yderst talentfulde sangskriver Adrienne Lenker, som har de store følelser på spil i det sangunivers, hun stiller til skue. Ofte føles sangene som små hymner, der er rige på metaforer og fragmenteret sårbarhed. Effektfuldt gnaver de sig stille og roligt ind i sjælen.

Det er kun fem måneder siden, at bandet udgav den fremragende U.F.O.F. Den følges nu op af søsteralbummet Two Hands, der er indspillet kun få dage efter forgængeren. Bandet har denne gang zoomet helt ind på både lyd og intimitet, men med et mere råt udtryk, som på den hypnotiske ”Forgotten Eyes” og "Those Girls", der med sit lette jazzanslag viser spændvidden i gruppens udtryk. Gruppens evne til at tryllebinde sin lytter er nærmest uden sidestykke.

Det er som om, gruppen med deres nærværende instrumentering har indspillet med en telepatetisk kraft, der ophæver tid og sted. Det ene øjeblik spiller gruppen med en udfarende kraft som på ”Not”, hvor de lader guitarerne løbe spidsrod gennem marv og ben, og herefter nærmest selvudslettende som på den akustiske ”Wolf” med delikat fingerspils-guitar og Adrienne Lenkers spøgelsesfulde vokal, der sart hvisker “Now as far as we can see/The water's getting deeper/My safekeeper/The wolf is howling for me”. Two Hands er som skind og ben. Råt for usødet. Som skabt til, at vi skal rykke lidt tættere sammen, når desperationen sætter ind.