Bevidsthedsudvidende, men kort sangskriver-trip

Uffe Lorenzen, Radar, Aarhus

Arkivfoto

Det er lidt sjovt at være til Uffe Lorenzen-koncert, mens der bliver uddelt Danish Music Awards i KB Hallen. For fem år siden oplevede Lorenzen og hans gruppe Spids Nøgenhat kortvarigt Danmarksberømmelse, da de modtog en Danish Music Award i prime time-tv, og trommeslager Anders Grøn, ligesom de øvrige bandmedlemmer ganske selskabeligt overrislet, udtalte ordene: ”Ved I overhovedet, hvem vi er?”

Det var der nu en del, der gjorde, ikke mindst efter gruppens meget roste koncert på Roskilde Festival samme år, og de følgende år spillede Spids Nøgenhat på talrige scener og var i flittig rotation på P6 Beat. Noget lignende skete tilbage i 2003, da Lorenzens anden gruppe, Baby Woodrose, modtog P3-Prisen, ligeledes i tv’s bedste sendetid – det var dog før, P6 Beat blev åbnet, men til gengæld spillede P3 stadig rock.

I de mellemliggende år har berømmelsen dog fundet et lidt mere behersket leje, og det samme har gjort sig gældende de sidste par år, hvor Lorenzen har optrådt og udgivet plader solo – af økonomiske årsager, som han fortæller. Underforstået: Så er det lidt lettere at overleve, når honoraret ikke skal deles med fire andre. Der var ingen DMA-nomineringer i år, men P6 Beat er dog stadig med ham, han sælger mange vinylplader, og cirka 160 personer har købt billet til aftenens koncert på hans Tålt Ophold-turné og fylder dermed næsten rummet ud.

Uffe Lorenzen er som et ur, der er gået i stå. Det er præcist to gange i døgnet, og hver gang interessen for hans store passion, psykedelisk 70’er-rock får en revival, oplever han momentum. Lorenzen forsøger ikke at halse efter tidsånden, og derfor rammer han den engang imellem, når tidsånden kommer til ham. Ligesom Mælkevejen og Andromeda-galaksen vil ramme hinanden om et par milliarder år, som han oplyser i en af sine mange og ofte ganske underholdende anekdoter mellem sangene. Det handler om den der forbudte svamp, som hans nu pauseholdende orkester er opkaldt efter, og som han havde indtaget tre et halvt gram af, inden han skulle skrive sange til sit seneste album i et sommerhus i Nordsjælland. Og så kom han helt ud i rummet, flyvende på et birketræ.

Selvom jeg har plukket svampe, siden jeg var barn, har jeg altid holdt mig langt væk fra de hallucinerende af slagsen, da jeg er bange for at gøre noget dumt under indflydelse af dem – og også kender eksempler på folk, der har gjort netop dét. Uffe Lorenzen fremstår dog som en mand, der åbenbart forstår at stoppe, inden han kommer for langt ud i stratosfæren, for de sange, han får skrevet på sine trips, er glimrende, og på scenen virker han også nogenlunde ædruelig og fokuseret. Virkemidlerne er blot en 12-strenget akustisk guitar, stemme og sangene, og det fungerer lige fra åbningsnummeret, Spids Nøgenhats ”Mere lys”, et af mange numre om netop psykedeliske oplevelser, beskrevet med stærke billeder som ”Har du danset ude i mørket på en snor?” og senere ”Har du rejst 2.000 kilometer i en toværelseslejlighed?”

Nyforelsket højdepunkt

Stemmen er stærk og holdt i det ret lyse leje, guitarspillet solidt (mest akkordspil) og guitarlyden fyldig, med bare lidt rumklang, men ellers ingen effekter, og sådan fortsætter vi med fokus på de dansksprogede sange fra Lorenzens seneste soloplade Triprapport, fra Spids Nøgenhats seneste album, Kommer med fred og flere coversange. At vi får 70’er-kultgruppen Hyldemors ”Hallo, Hallo, Frøken” er ingen overraskelse, idet den også er indspillet på Lorenzens seneste album, men som noget nyt har han kastet sig over at fortolke et andet 70’er-navn, Trille og hendes meget socialrealistiske og ganske smukke ”Tornerose” om en enlig mor, der venter forgæves på sin prins.

En sang, som Lorenzen har kastet sig over, fordi han blev gjort opmærksom på, at den indeholder vendingen ”Høj som et højhus”, som Lorenzen har kaldt et af sine egne numre. Og nummerets sociale indignation er stadig aktuel i dag, om end nutidens Torneroser nok ikke har så hårdt brug for prinser jf. moderne feministisk teori, og hvad med de non-binære? Nå, lad det ligge.

Aftenens højdepunkt viser sig at være en helt nyskrevet sang med titlen ”Caminoen” om at gå rundt i København, frekventere et par barer og være forelsket, med det fængende og opløftende omkvæd ”Jeg tænker på dig hele vejen”. Lorenzen er nemlig gået ud af et ti år langt parforhold, har boet seks forskellige steder over sommeren, har tabt 20 kilo og skrevet 20 nye sange, fortæller han, og så er han blevet forelsket igen – gengældt, forstår man. Selvom ulykkelig kærlighed ofte giver de bedste sange, kan held i sprøjten på den front også ramme plet, og ”Caminoen” lyder som et kommende hit.

Mere alvorlige er Spids Nøgenhat-sangene ”Lever vi nu?” og ”Jorden kalder” påvirket af lydmanden Ralph Rjeilys kræftdød, kun 40 år gammel. Sangene holder også i de helt skrabede versioner uden strøm og psykedeliske effekter, og til sidst får vi en enkelt engelsksproget sang, ”If You Have Ghosts” af psych-rock-kultmusikeren Roky Erickson, der døde i sommer, 71 år gammel.

Det er alt sammen glimrende, men virker dog lidt kort, for i alt er Lorenzen på scenen i 75 minutter, hvor mindst et kvarter går med snak – ofte underholdende, men til tider lidt langtrukkent – og vi får kun ti sange, hvilket ikke er meget, når Lorenzen selv gør opmærksom på, at han har skrevet hundredevis af slagsen – og som sagt 20 alene her i sommer. Da der heller ikke er opvarmning, bliver det en noget kort aften, så man kunne have nået hjem og se afslutningen af Danish Music Awards, hvis det ellers blev livetransmitteret, hvilket det overraskende nok ikke bliver i år. Men så kan man da komme ordentlig tid i seng.

Uffe Lorenzens turné fortsætter til:

20.10 – Hotel Cecil, København (udsolgt)
25.10 – KulturCosmos, Viby Sjælland