Cigarettes After Sex
Cry

Moderne kærlighedssange i mesterligt dreampop-univers

Album / Partisan Records
Udgivelse D. 25.10.2019
Andrea Washuus Bundgaard

Cigarettes After Sex er tilbage med gruppens imødesete album nummer to, Cry. Et gennemarbejdet album, der stråler igennem små sprækker af indeklemt melankoli og underspillede fraser, der peaker i deltaljen. Med en ubegribelig fornemmelse for sansestimulans og kunstnerisk finesse.

Bandets ry for at skabe æterisk og ofte drømmelignende musik med flair for det, der vedrører hjertet, bliver kun bekræftet. Cry er nemlig fyldt til randen med kærlighedsklichéer som “Stay by my side, don’t let me go”, “I’m giving you all my love” og “So sad that I could die”, der, trods årtiers slitage, mestres på ny af forsanger Greg Gonzalez' bløde, androgyne stemme, der blandt mange kvaliteter har den særlige evne at forvandle selv de mest banale linjer til ren poesi.

Og hvorfor snakke uden om, når man kan skære ind til benet? Her er ni kærlighedssange i den reneste form, der omfavner hele det komplekse kærlighedspekter fra ensomhed og sorgen ved at blive forladt på den ene side til sex og begær på den anden. Tilsat en hel del salte tårer, det er klart. Bedst understreget af den brændende “You’re the Only Good Thing In My Life” og tåreperseren "Touch", for ikke at glemme “Heavenly”, der med gode grunde udgjorde første singleudspil, for av, det er godt!

De masserende toner og behagelige "on the road"-svingninger inviterer til intens lytning, men fungerer i lige så høj grad som stemningssættende baggrundsmusik. Uanset er det svært ikke at blive mærket af det afstressende tempo og den afhængighedsdannende lækker-sørgelighed. Cigarettes After Sex viser endnu engang, at der langtfra altid er behov for nytænkning hvert tredje minut, for på Cry er sammenhængskraften netop noget af det, der står stærkest tilbage. Med et nærvær, der er en gave til tidens soniske output.