The kids are all right

Girl in Red, Lille Vega, København

The kids are all right

Anmeldt af Nanna Frank | GAFFA

Arkivfoto

Marie Ulven har knapt forladt sine teenageår. Alligevel står hun som en lysende ledestjerne for samtlige unge mennesker, der tirsdag aften har fundet sin vej til Lille Vega. Koncerten er udsolgt, hvilket i sig selv er imponerende for en musiker, hvis første officielle single kun har halvandet år på bagen. girl in red har dog floreret på blandt andet SoundCloud siden 2015 og kan på grund af sin virale status prale af over 100 millioner afspilninger på Spotify allerede. Og alligevel er det ikke det mest imponerende ved den unge musiker. Magen til rå talentmasse skal man lede lang tid efter blandt unge, selvlærte musikere nu til dags.

Som ventemusikken mellem opvarmning og hovednavn stilner hen, brager The Killers-klassikeren ”Mr. Brightside” ud af højttalerne. En sang, der udkom, da de fleste i publikum knapt kunne gå. Alligevel overdøver stemmerne i salen stemmen i højttalerne gennem hele sangen.

Ud fra en mørklagt scene kan aftenens hovedperson – iført rød skjorte naturligvis – skimtes fra mobiltelefonernes blitz. Jublen forstærkes. Første linje fra den energiladede single ”bad idea!” tordner mod ens trommehinder. Gulvet giver efter. Festen er i gang.

Her møder vi en skillevej. Skal det italesættes, at teknikken halter? At vokalen er rusten og tager mere end halvdelen af koncerten at blive helt klar? At Ulven fokuserer mere på at skabe end fest end at ramme alle tonerne? Eller skal vi lukke øjnene og mærke stemningen? Mærke, hvordan hele rummet eksploderer af eufori få sekunder inde i koncerten? Hvordan det er så unikt at stå over for en ung kvinde, som stolt proklamerer sit tilhørsforhold til LGBTQ+-miljøet og endda har farvelagt bandets trommesæt i regnbuens farver? Hvordan hun formår at samle en ungdom i en tid, hvor splittelse er et kerneemne? Hvordan publikums kor flere gange overdøver mikrofonen og overtager Ulvens vokal fuldstændig?

Der sker noget magisk i rummet, når Marie Ulven står på scenen – og det vasker næsten alle tekniske fejl ud. Heldigvis.

Energiniveauet gennem den timelange koncert er konstant. Selv på de akustiske ballader som ”i need to be alone” og ”watch you sleep” er det næsten muligt at skære sig et stykke af publikums kærlighed, så det kan gemmes til en gråvejrsdag. Det er også her, vokalen kommer til sin ret, og Ulven går fra utæmmet rockstjerne til sårbar ungmø. Hvor der i vejrtrækningens stilhed bliver råbt stolt og højt: ”I’M FUCKING GAY!” fra en kvindestemme midt i lokalet. Vi skal da heller ikke mange numre igennem, før en bh bliver kastet på scenen fra de forreste rækker. Hvortil girl in red begejstret svarer tilbage ”Thanks for giving me a mic-ornament!” Marie Ulven er på en og samme tid en begæret kvinde, som man både vil være kæreste og bedste veninde med.

girl in red er som sendt fra himlen til nutidens unge – og til os, som stadig nyder at mindes teenageårene. Hun er et frisk pust af integritet, ærlighed og modløshed i en verden, hvor image og udseende betyder alt. Hun lader facaden falde gennem de mange samtaler, hun har med sig selv – og sit publikum – mellem sangene. Ordene snubler næsten efter hinanden, og der er mange af dem. Historierne om mærkelige drømme i tourbusser, om at være bange for at flyve, om sportsbh’er og om at opleve fans besvime er med til at skabe et tættere bånd mellem publikum og kunstner, hvilket ubestrideligt er essentielt for et teenageidol. Hun appellerer kun endnu mere til dem, fordi hun står samme sted i livet og ikke er bange for at tale højt om det.

Og så er hun fuld af karisma. Nok til at fylde en scene tyve gange større end Lille Vegas. Den musik, som på albummet nærmest føles helt sovekammeragtigt, har fået et kæmpe spark bagi i liveudgaverne. Det er råt og uperfekt på en og samme tid, og det får kun oplevelsen til at gå op i en højere enhed.

Som om det ikke kunne blive bedre, peaker aftenen, da vi bliver bedt om at gå tættere på scenen, og den unge stjerne løber frem mod og springer ud i armene på sit publikum under sidste nummer, ”i wanna be your girlfriend”. Hvilket vi næsten alle sammen ville, da vi forlod den glohede koncertsal efter en times intens koncert.

1. bad idea!
  2. 4am
  3. rushed lovers