Clara med intens energiudladning

Clara, Train, Aarhus

Clara med intens energiudladning

Anmeldt af Mikkel Clausen | GAFFA

Da jeg bevæger mig indenfor på Train, er det lige tids nok til at se begyndelsen af Claras support. En support, som på denne tour hedder Mekdes. Og hun virker, som er hun skabt til at varme op for aftenens hovedperson. Sangene er en blanding af soul-pop og funk, med enkelte afbræk i form af ballader udelukkende bestående af Mekdes store stemme og hendes klaverspil. Min eneste anke er end ikke noget, Mekdes er herre over. Det er en konstant summen af uopmærksomme koncertgængere, som knævrer løs i ét væk. Især under sjæleren "Wishful Thinking" er det ødelæggende for en ellers forrygende fremførelse fra scenen.

Snik-snakken forstummer dog med det samme, da Clara indtager scenen klokken 21.01 til tonerne af "Growing Up Sucks". Med ryggen til publikum smider sangerinden sin trenchcoat og afslører en stramtsiddende bodystocking. Det er som at opleve en vaskeægte popstjerne blive født. Det står hurtigt klart, at Claras dybe og modne stemme i hvert fald ikke vil være en forhindring for en succesfuld aften. Den unge aarhusianers vokalteknik er simpelthen fremragende, og Clara har lært at stole fuldstændigt på stemmen. Hun kaster sig frygtløst ud i frasering efter frasering. Og det virker.

Clara fortsætter på "Freakshow" og hittet "Slippin" med at imponere med sit stilrene udtryk og kompromisløse nærvær på scenen. Før "Foolish" begiver Clara sig i kast med kunsten at interagere med sit i øvrigt meget unge publikum. Hun fortæller, hvordan det vigtigste ved en koncert er det, der sker mellem sangene, for ellers "kunne man jo tage på klubben og høre sangene – og samtidigt have råd til 10 shots for samme pris". Det prisværdige forsøg på komik til trods virker netop denne passage en anelse malpalceret i et ellers ekstremt strømlinet show.

Cirka halvvejs i showet forlader trommeslager og guitarist scenen, og Clara begiver sig ud i en sang, som hun fortæller vil være at finde på et kommende album. "Imagine" er et sårbart nummer, der præsenterer Clara alsidighed på en meget rammende måde. Publikum er i hendes hule hånd under hele sangen, og en næsten overdrevet naturlighed er at spore.

Drysset ud over koncerten kommer Claras hits. Som små bølgebrydere opfordrer den kun 19-årige entertainer til fællessang, og publikumsskaren adlyder høfligt. På numre som "Crazy", "What They Say" og "Foolish" er taget ved at lette, og Clara selv er tydeligt berørt. For som hun selv siger, er hun "menneske ligesom alle jer andre derude".

Efter cirka 50 minutter på scenen proklamerer Clara, at hun og bandet har to numre tilbage. "Legend" bliver fremført for fuld udblæsning, og både publikum og Clara synes at give sig hen til et stadie af musikalsk drømmeland, før aftenen afsluttes med "Suffocating", hvor Clara selv bliver en anelse grådkvalt. Clara og hendes band forlader scenen til vild jubel efter en times popopvisning.

Tilbage står jeg med følelsen af, at Clara har internationalt pop-format. Jeg har endda lidt svært ved at forholde mig til tanken om, at den stærke og kraftfulde kvinde på scenen blot er 19 år gammel. Det er rent ud sagt dybt imponerende. Showet på Train var en tour de force i moderne pop-show, hvor en enorm mængde intens energi blev udledt, og hvor man som publikum til tider også mistede pusten. Claras største og eneste problem denne aften var hendes forholdsvis smalle bagkatalog, som unægteligt begrænsede den musikalske variation og holdt koncerten nede på kun 59 minutter.

Fra scenen fortalte Clara også, at hun var ekstra nervøs, da hun havde inviteret hele sin familie. Og ganske rigtigt stod selveste Thomas Helmig og vuggede med. Onkel Thomas kan være stolt.

1. "Growing Up Sucks"

2. "Freakshow"