Pinemoon
Miracle

I (for) tæt affære med inspirationskilderne

Album / Pinhead Music
Udgivelse D. 15.11.2019
Brett Tootle

Pinemoon er et ganske nyt navn på den danske musikscene, hvor der excelleres i en art melodisk, shoegazey pop. Bag projektet står bl.a. Jonathan Schultz’ (Schultz & Forever) bror Christoffer Schultz, der sammen med projektets anden halvdel, Steven Stern Stewart, byder på et referencerigt debutalbum. Så referencerigt, at man måske helst vil undgå at stifte et nærgående bekendtskab med inspirationskilderne.

Nuvel. Pinemoon kan heldigvis mere end at lyde som sine musikalske forfædre, hvilket skinner flot igennem på bl.a. “Long Dive”, som med en håbefuld melankoli glider nænsomt fremad. Nænsomhed, cinematiske stemninger og flotte harmonier er uden tvivl Miracles bærende elementer. Titelnummeret overbeviser netop med sine dunkle guitartemaer, suppleret af opslugende spøgelsesvokaler. Den slags, hvor man indimellem mister fornemmelsen af tid og sted, mens regnen siler ned uden for vinduet.

Det sure med det søde. You win some, you lose some. Kært barn har mange navne. Når alt kommer til alt, så er det i perioder ganske svært at abstrahere fra duoens førnævnte inspirationskilder. Tag blot “Sinister”, hvis åbenlyse affære med Slowdives “Star Roving” er meget, meget svær at komme udenom. Det lyder ganske enkelt som en uheldig b-side-jam af samme nummer. Lidt mere selvstændigt er det på lukkeren “The Feeling That You Left Me Won’t Return”, men dets bærende element af støjende, harmoniske guitarer er som tyvstjålet fra Blaue Blumes “Epoch”. Grænsen går for undertegnede her, når så definerende og bærende elementer er tangerende til identiske.

Der er ingen tvivl om, at Pinemoon undervejs viser flere selvstændige musikalske styrker, hvilket kun gør det mere beklageligt, at inspirationskilderne i perioder kommer alt for tæt på. Også en række af Twin Peaks-seriens soundtracks (Angelo Badalamenti, Julee Cruise, Chromatics mv.) skues der til, men her er der mestendels tale om uskyldig inspiration. Miracle er et af de album, som helt sikkert vil glæde dem, der kan abstrahere fra de tydelige referencer eller blot er dem foruden.