Rex Orange County
Pony

Produktivt ungdomstalent eksperimenterer i en endeløs strøm

Album / Sony Music
Udgivelse D. 25.10.2019
Andrea Washuus Bundgaard

Det er de færreste på 21 år, der kan prale af at have udgivet et album. Derfor er det også de færreste, der kan være stolt af at have udsendt to. Men så er der Alexander O’Connor alias Rex Orange County, der kan bryste sig af hele tre albumudgivelser – over kun tre år, vel at mærke. Tre album fra det produktive ungdomstalent, Pony er nemlig ude nu. Albummet er skrevet og indspillet i East London af O’Connor selv.

Tonerne og teksterne fra Rex Orange County har indtil nu mest kredset om følelsen af at være fanget og frustreret, i tæt kontakt til ungdomslivets skyggesider. Men Pony byder på opklaring i en nærmest jublende række af håbefulde hymner. Over farverige synths, glatte trommer og den karismatiske britiske artikulation åbner sangene nemlig et vindue til forståelsen af et bedre liv, som særligt ”10/10” indkapsler med sin positive energi og lette tekst om at finde fodfæste i sig selv.

Der er som bekendt truffet et hav af valg bag store musikalske produktioner, og her er Rex Orange County ingen undtagelse. Men hvad der adskiller det fra så meget andet er, at det stadig er legen med og kærligheden til musikken, der står forrest. Der bliver eksperimenteret i en endeløs strøm, der ikke blot tæller instrumentring og tempi, men sommetider deciderede genreskift – og her bliver det desværre for meget. Det er som sådan ikke negativt, at der på Pony er plads til afveksling og et nummer til hvert følelsesstadie, skulle man tro. Den røde tråd ebber bare ud, som når den stille, historiefortællende ”Stressed Out” med jazzede undertoner transformeres til en popsang i høj hastighed i form af ”Never Had The Balls” fra et sekund til et andet.

Pony er overordnet set et godt og gennemarbejdet album, i lyset af den tydeligt høje virtuositet og ganske enkelt gode sangskrivning, der leger generøst med arrangementerne. O’Connor er sammensmeltningen af et kærligt glimt tilbage til The Kooks' tidlige år og selveste Mr. Frank Ocean. Og med gennemsigtig inspiration fra sidstnævnte fremstår ”Always” og ”Pluto Projector” som pladens bedste udspil.