Svenske indie-legender tog kegler, helt bogstaveligt

Bob Hund, Store Vega, København

Anmeldt af Julie Hugsted | GAFFA

En overdimensioneret trafikkegle står på scenen, og så ved man, at svenske Bob Hund snart vil gøre sit indtog. Gakkede, indie-rockede Bob Hund, der skaber et show, som bevæger sig i spændingsfeltet mellem dansevenlige sing-along numre og indierock, skarp samfundskritik og trofaste fans.

Glade midaldrende mænd går rundt i T-shirts med den klassiske piberygende hund. Nogle kører andengenerations-konceptet og har taget deres børn med, imens andre er nye lyttere i begyndelsen af 20’erne, som selv er faldet for de svenske provopionerer.

Før bandet går på scenen, sendes en monoton kvindestemme som en slags optakt til koncerten ud af højtalerne. Tonen sender tankerne i retning af Kraftwerks "Das Model", og bandet forsøger at følge op på den stil i deres umiddelbare stage appearance, imens de spiller "Reinkarnerad exakt som förut". Det fungerer ikke for bandet at forsøge sig med en minimalistisk og elektro-inspireret tilgang til showet. Öbergs underspillede dans gør desværre ikke sagen bedre.

Bandet kommer dog hurtigt efter den lunkne start i “0-100”, hvor energien straks løfter sig, og hele bandet vågner op til dåd. Fra “Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk” begynder publikum at bevæge på sig, og så småt ligner koncerten for alvor en ægte Bob Hund-koncert. Man kender igen Öberg, der med sine joggingbukser, sneaks, skjorte og vest, lange perlehalskæder, lange hvide handsker og sort maske danser og kravler rundt på scenen.

Samtidig med at Bob Hund spiller et par nye numre og ellers en hitparade fra et imponerende bagkatalog, kommer der anekdoter, jokes og politiske opgør fra scenen. Blandt andet et tiltrængt opgør med den overrepræsentation, der er af testosteron blandt mange af især Bob Hunds generation af bands. Måske er netop Öbergs leg med, hvad en mand kan tillade sig på en scene, kærkomment hos den nye generation af musiklyttere, der i stigende grad søger et opgør med dad-generationens evindelige behov for at manifestere deres maskulinitet og negligere bevægelser som #metoo og LGBTQ.

Udover et åbenlyst opgør med normativitet i bredere forstand er der også en skarp kritik af den økonomiske dagsorden fra scenekanten. I forbindelse med “Nu är det väl revolution på gång?” erklæres blandt andet, at eftersom samfundet bliver mere og mere meningsløst, bliver samfundet i stigende grad en Bob Hund-tekst.

Det er dog musikken og showet, der er i centrum, og selvom Bob Hund har 28 år på bagen, er der heldigvis stadig masser af kager i krukken, og de deler gladeligt ud af de gode sager. Før aftenens sidste nummer “RockaBilligt” bliver der højt svaret “Nej” til spørgsmålet om, hvorvidt koncerten skal slutte nu. Ovenpå et veloverstået sæt og exit fra scenen kommer hele bandet tilbage og giver den maks i yderligere seks numre, der er en ren hitparade.

Bandet bliver varmere, og energien stiger i takt med, at koncerten bliver længere. Publikum klapper i takt og synger a cappella på “Helgen v.48”. Der er 100 % publikumskontakt, når Öberg det ene øjeblik kaster den enorme trafikkegle ud til publikum og i det næste erklærer, at man kan klage alt det, man vil over koncerten, men at det koster proportionelt – jo flere klager, jo flere penge skal man lægge i Bob Hunds bandkasse. Ingen på gæstelisten må klage, og man skal naturligvis aldrig læse, hvad musikanmelderne skriver om koncerten.

Udover et brag af en fest med nærmest Eurovision-stemning, understreges det med et glimt i øjet og et smil på læben, at musikere tjener utroligt lidt på den musik, som alle mennesker hører hele tiden og dagen lang. Musik koster penge, hvis festen skal fortsætte, og det skal den gerne, hvis Bob Hund er med.

Bob Hund spiller på VoxHall i Aarhus 28. november, som i Vega med The Entrepreneurs som opvarmning

1 Reinkarnerad exakt som förut
2 0-100