Camila Cabello
Romance

Ud med det generiske, ind med trompeterne!

Album / Sony Music
Udgivelse D. 06.12.2019
Sara Elisabeth Nedergaard

Fra X Factor til Fifth Harmony til soloartist til kæmpestjerne. På meget få år. Det går stærkt for Camila Cabello. Kan den 22-årige cubansk/amerikanske sangerinde mon følge med på den svære toer? Jeg var faktisk ret begejstret for det selvbetitlede debutalbum, som udkom i januar 2018 og blandt andet indeholdt hittet ”Havana”, som jeg simpelthen ikke kunne ryste af mig.

Vi har allerede fået en heftig forsmag på Romance-albummet med intet mindre end seks udkomne singler, før selve albummet ramte streamingtjenesterne. Og det er da også de to singler ”Shameless” og ”Living Proof,” som starter ballet på Romance-albummet. Cabello står som sangskriver på de fleste skæringer … sammen med knap 30 andre. Men det er da meget flot, at den 22-årige sangerinde selv har været inde over nogle af teksterne.

Bedst, når det er cubansk

Når man hører ”Living Proof,” kan man godt høre, at Cabello har været på turné med Taylor Swift. Cubanske klap og en imponerende falset løfter heldigvis nummeret og adskiller Cabello fra Swift. Det cubanske islæt går igen på ”Should’ve Said It,” hvor en flamencolydende guitar ligger under den snart uundgåelige synthmur. Som på ”Havana” får Camila Cabello virkelig skilt bukkene fra fårene, når hun implementerer sit cubanske ophav i sin musik.

”My Oh My” featuring den amerikanske rapper DaBaby har da også latinamerikanske trompeter på lydtapetet, men har desværre ellers ikke det store på hjerte. Jeg må indrømme, at jeg er ved at være lidt træt af, at der så ofte skal være en collab-rapper med på så mange popnumre fra sangerinder. Det er simpelthen så unødvendigt.

”Señorita” med kæresten Shawn Mendes er en skidegod popsang, hvor det igen er de cubanske undertoner, som for alvor spiller. Også selvom Mendes synger med på teksten: ”I love it when you call me señorita.” Altså … jeg dømmer ikke. Hvad der foregår i deres soveværelse, må de selvfølgelig selv om.

Værst, når det er generisk pop

”Liar” lyder som Ace of Base og ”All that She Wants.” Og som halvfemserpoptøs er jeg slet ikke utilfreds. 1990’erne er virkelig tilbage! ”Bad Kind of Butterflies” lyder til gengæld som noget værre emo-rod. En underlig blanding af Selena Gomez’ ”Wolves” og Justin Timberlakes ”Cry Me a River.”

”Easy” er også en af albummets singler og er ligeledes et af de numre, som igen skæver til Selena Gomez, og faktisk også Julia Michaels. Og ”This Love” kunne være skrevet til Bruno Mars. Og det bliver distanceret og upersonligt, når en skæring kunne være lavet af en håndfuld andre kunstnere. Det samme gør sig gældende med ”Feel It Twice,” ”Used to This” og balladerne ”Dream of You” og ”First Man,” som på ingen måde sætter Camila Cabello på landkortet.

Camila Cabello er bare bedst, når hendes cubanske ophav er repræsenteret. Om det siger noget om manglende personlighed i de resterende sange, må du selv bedømme. Der er måske noget om det. Vi lander på tre stjerner, for Romance har nogle gedigne pop-bangers på sig. Men mere banebrydende er albummet desværre ikke.