Hugorm
Folk skal bare holde deres kæft

Tre bløde mænd bider fra sig

EP / Warner Music
Udgivelse D. 24.01.2020
Esben Suurballe Christensen

Lad det være skrevet: Hugorm leverer som lovet på etiketten. Et musikalsk Vesterhavs-90'er- fusionskøkken. Bragt til verden fra derude, hvor koldfronterne skiller vandet, (øl)skummet altid flyder over, og de 11-12 årige håndbolddrenge tager 70-80 kg i bænkpres, mens de har overlæben tapet ind i snus.

Så der er noget på spil for Simon Kvamms nye legedrenge. For selvom Kvamm ikke er solosangskriver på de første seks sange, vi hører fra giftslangen – sangskitserne bliver leveret af Morten Gorm – er det lyden af Kvamms inspirationskildekatalog tilsat en kompromisløshed, som sjældent er hørt fra de kanter. De Eneste Tos lydmand Árni Bergmann sørger som tredje mand for, at laboratoriet befinder sig i 2020. Men forventer man at stille ind på mere af Simon Kvamms skarpe melodiøre og fængende omkvædsgen, må man gå med uforrettet sag.

For der er både tekst- og lydmæssigt en masse indestængt vrede og følelser, der bliver spillet og sunget ud på de seks sange, som udgør trioens første udspil. Hvilket især gør sig gældende på titelnummeret, der lyder som Depeche Modes Barrel of A Gun, som bliver (ind)spillet af Massive Attack. Det er bestemt ment som en ros. Når først man lige har vænnet sig til, at Kvamms vokal er indpakket i alverdens effekter. Det tager sin tid, skal jeg hilse og sige. Og selvom det eksempelvis bidrager positivt til titelnummeret, forstyrrer det ”Siger lige ingenting”, således at den musikalske paranoia, der givetvis er efterstræbt, blot bliver en anelse hysterisk, og det mørke, forvirrede tomrum fordufter og bliver desværre afløst af unødvendig støj.

Men det er bestemt klædeligt at opleve den fremdrift mod sit bytte (dig, kære læser) som Kvamm og co. har. Der tages ikke særligt mange fanger, og man oplever at hive efter vejret med al den musikalske energi, som Hugorm er på jagt med. Hør ”Absolut nødvendigt” som et skoleeksempel på det. Så absolut godkendt.

Det klæder Simon Kvamm at have smidt ironien i teksterne. At forfølge blæsten, kulden og mørket med intelligente og direkte ordspil. Alt det, der følger med, når man som ham befinder sig midt i livet. Og samtidig naturlige livsbetingelser ved at bosætte sig i Thy, som alle de tre i Hugorm har gjort. Vintrene er bare længere, koldere og mørkere dér. Det virker for Kvamm at nedtone den humor, vi alle ved, han besidder, men som af og til kan skygge for, at han kan skrive vedkommende og følelsesmæssige insisterende tekster. Og det gør han netop her.

Ep's bedste sang ”Mere tape” er et altoverskyggende bevis på, at operationen både er vellykket, og patienterne overlevede med et musikalsk liv foran sig. Lydbilledet er her en anelse mere afdæmpet, uden at guitartordenen har mistet sin styrke, og synthfladerne er fortsat kolde som is. Sangen vinder stort ved hvert genhør. Hvilket alle de seks sange på Folk skal bare holde deres kæft faktisk gør. At P4-segmentet nok taber kæben og måske ikke samler den op igen, er en anden sag. Og muligvis tilsigtet.