Østkyst Hustlers
Titusind Timer

Hyggelig onkelrap med et stort efterslæb fra 90’erne

Album / Mermaid Records
Udgivelse D. 24.01.2020
Jan Opstrup Poulsen

At de danske hiphop-legender føler trang til at hæve stemmen efter 22 års albumpause kan ikke overraske nogen. Østkyst Hustlers har ikke ligget helt stille, men har været aktive på koncertfronten, og så ligger det i tiden, at gammelslidte egoer forsøger at genrejse sig gennem nye udgivelser.

Det er også tilfældet med Nikolaj Peyk, Jazzy H og Bossy Bo, der gjorde dansk hiphop folkelig i 90’erne med ”Verdens længste rap” og monsterhittet ”Han får for lidt”. Og det gør han så stadig her et par årtier senere, hvor han nu har ramt panikalderen. Og lige her glimter den rimstærke trio ved at lade albummets alter ego dreje rundt om manden i panikalderen. Den smarte københavnersnude har svært ved at ældes med ro og ynde. Han er stadig lidt af et skvat, og selvtilliden har det med at overløbe selvindsigten.

Og så skulle der ellers være lagt i kakkelovnen til noget af et selvopgør med den evigt ungdommelige mand, der fejler så grufuldt på den noget forudsigelige ”Shit” om det at lade sig fortrylle af de – for – unge piger. Men Østkyst Hustlers er også blevet blide med alderen, og har som så mange modne mænd en hang til at se livet gennem deres allerede levede ungdomsliv, som de gør i ”Føniks”, men der er altså ikke meget aske at genopstå fra på i Titusind timer. I ”Lad mig være” står de dog ret strippet og ynkelige i en selvdestruktiv afmagt, og Østkyst Hustlers helt særegne funky rap rammer over nallerne, hvor man indser, at det er tid til at tage sig sammen.

Og de tre herrer rapper stadig fint om end lidt onkelagtigt, og de er i den grad rundet af en tidslomme forstået på den måde, at der i dagens musiksprog ikke er tale om hiphop eller rap, men lad den nu ligge. Østkyst Hustlers var her trods alt først. Musikalsk har de nemlig ikke ændret voldsomt på konceptet, hvor de tre hovedingredienser er funky blæsere, scratch og guitarriffs. De er tro mod deres organiske hiphop og er imødekommende at lytte til på Titusind timer, hvis titel refererer til, at øvelse gør mester. Og det er da også tilfældet med Østkyst Hustlers, hvis det altså handler om at blive stående på åstedet. Så helt hvorfor de behøver at udkomme med et album efter 22 år, giver albummet ikke noget klart svar på, hvis det altså ikke bare er for hyggen og deres egen fornøjelse.