Lord Siva & Vera
Lord Siva & Vera

Overelegant popmusikalsk pitch

EP / One Seven Music
Udgivelse D. 31.01.2020
Jens Dræby

Der er noget galt, hvis ikke denne ene ep gør de to unge herrer til eftertragtede sangskrivere og hitmagere i det grænseløse popland. Produceren Vera har skåret sin stil ind til benet, og sangeren Lord Siva har fattet sig i enkelhed til stor effekt gennem de mindste nuancer. Selvom dette blot er en opsamling af de ørehængende singler og en enkelt tilføjelse, føles det rent og helstøbt og enormt præcist. Næsten så der ikke levnes plads til fejl og personlighed.

"Party Angel" lyder som en sang, der kunne have skabt Justin Biebers karriere, og det skal forstås som en kompliment. Det er pophåndværk fra bedste skuffe. Slebet med spændte skruer og fastnaglede søm, så alt står som kun de mest solide reoler. Der bliver kun lidt plads til det interessante som på "Kisses in the Wind", der nok engang viser Noah Carter som et vokaltalent, der bare venter på at forløse sit kollosale potentiale. Det er den fyldige bund på nummeret, der møder skrøbeligheden i Carters forsigtige serenade og den blærede eksplosion, der forløser hele balladen perfekt med Lord Sivas kendetegnende lyse vokal.

Hele ep'en står som et imponerende proof of concept, og man må værdsætte værket som kun det. Havde det ikke været for "Room for Love" havde man kunnet kritisere de to for at malke den pseudomelankolske tyngde en gang for meget, men på ep'ens sidste nummer og det eneste nye nummer møder vi for alvor den Vera, der har arbejdet med MØ og Off Bloom. Der er optimisme og legelyst mod Lord Siva, der næsten fremstår for alvorlig og selvmedlidende.

Lord Siva står stærkest på den ultrapopulære single, der har erobret og radiostationer og biografreklamer. "Paris" lever stærkt på det øjeblikkeligt fængende guitartema, som helgarderes af minimalistisk bas med Veras vokal og små blinkende samples. Det er samme kontrast mellem vers og omkvæd, der har skabt så mange store hitsange, for ikke at glemme førnævnte "Kisses in the Wind".

Det er svært at forestille sig, at de to hver især i 2020 kan leve op til denne skarpskårne udgivelse af popmusik i international klasse. Den effektive popsang er en lumsk elskerinde, der lokker i fordærv, og Lord Siva & Vera er rasende tæt på afgrunden i forhold til deres respektive solo-output. Forhåbentlig er denne ep blot retning og ikke begrænsning for de to.