Endurance
Seed Of Redemption

Stærkt dansk roots reggae-album

LP / Livity Music
Udgivelse D. 07.02.2019
Henrik Bæk

Det er så sandelig ikke hverdagskost, at vi her på vore breddegrader præsenteres for en dansk roots reggae-udgivelse. Selvom danske reggaebands som Tredje Tilstand, Maui Wowie og Slo’ Down i 1980erne spillede mere traditionel roots reggae, så har vi i Danmark stort set ikke rørt genren i modsætning til vores nordiske nabolande, hvor roots reggae-musikken er langt større.

Sidste år udsendte bandet The Guiding Star Orchestra imidlertid den anmelderroste ep Natural Heights, og ikke overraskende er det er de samme musikalske bagmænd i skikkelse af Bremer og McCoy, der står bag den danske reggaesanger Endurances Seed of Redemption.

Endurance bekendte sig i en ung alder til Jah Rastafari og har i mange år været en fast bestanddel af den hjemlige undergrunds reggae-scene og udsendte tilbage i 2011 under navnet Prophet Adam debutalbummet Calling Out, der i 2012 blev fulgt op med det dansksprogede album Udvidede forståelser, der dog ikke fik den mediedækning, albummet fortjente.

I 2018 udsendte Endurance så den jazz-dub-fusionerende og akustiske ep Inner Divinity med duoen Bremer/McCoy. Men på Seed of Redemption er det med stort band, der ud over Jonathan Bremer og Morten McCoy på henholdsvis bas og piano/organs også tæller Kristoffer Sjelberg (Stunn Gunn) og Endurance på trommer, Tobias Elof, Emil Palme og Daniel Rosenthal Plon på guitar og en massiv blæsersektion bestående af trækbasun, saxofon, fløjte og tuba. Tekstmæssigt kredser de syv numre om at prise den Almægtige, påpege løsninger på globale problemer og fordømme det onde, der hvor det findes.

Albummet lægger ud med titelnummeret, der med sit tunge nyabinghi-trommespil bestående af de traditionelle trommer funde, kette og thunder henviser til de frø, Skaberen planter i os for at skabe fred på Jorden. Nummeret sætter en stærk spirituel intro til albummets øvrige seks numre på et album, der har været syv års undervejs. Lyden er analog og der er kælet for produktionen, som Endurance i selskab med Stunn Gunn og Morten McCoy er ansvarlige for.

Tjek de indlagte kor på "Creation Morning", der med sin dubbede tilgang og den bevidst underspillede fløjte er roots reggae, når det er allerbedst. Eneste minus er at albummet kun rummer syv skæringer.

Seed of Redemption er reggae, der både taler til hjernen, hjertet og fødderne. Endurances vision er, at han gennem musikken ønsker at støtte brødre og søstre, motivere og inspirere dem, for at de kan gå en retfærdig vej og udholde alle de udfordringer og prøvelser, som vi alle møder dagligt – og det er lige præcis det, vi får på Seed of Redemption, der sætter en ny standard for dansk roots reggae.