Publikum bar Stormzy gennem arenadebut

Stormzy, Royal Arena

Publikum bar Stormzy gennem arenadebut

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Med Heavy Is the Head har han for alvor markeret sig som en artist med internationalt potentiale, og han har netop påbegyndt sin verdensturné. Hans navn er her, der og alle vegne. Til Brit Awards tirsdag vandt han British Male Solo Artist og markerede sig med en solid liveperformance. Tirsdag tildelte den britiske bagerkæde Greggs ham et livstidsforbrug af bagværk. Fredag aften spillede han sin første arenakoncert nogensinde. Og hvilket bedre sted at gøre det for Stormzy end i Danmark?

Landet, hvor han de seneste fem år har spillet mindeværdige koncerter; to legendariske vanvidsshows på Roskilde i '16 og ’18, en kraftpræstation i silende regnvejr på sommerens Smukfest og selvfølgelig Pumpehuset i 2015, en af de første gange, han optrådte udenfor Storbritannien. Fire shows, som på hver sin måde har haft stor betydning for Big Michaels videre karriere. Og ligesom på Smukfest var det tydeligt, at det danske publikum har en plads i rapperens hjerte, og vice versa.

Aftenens publikum var fyldt til randen med forventninger, fadøl og fællessang. De, der stod på gulvet hoppede, og dem på siddepladserne stod op. Før “First Things First” var Stiff Chocolate for første gang ude og råbe sit berygtede Energy Crew op, og de sørgede for adskillige moshpit-tornadoer aftenen igennem. Nogle mere veltimede end andre: en moshpit er altså bedre egnet til “Return of The Rucksack” eller “Wiley Flow” end til en sjæler som “Crown”.

“Crown”, det tætteste Heavy Is The Head-albummet kommer på et titelnummer blev spillet under en del af koncerten, hvor tempoet var hevet ned for en stund. “I wanna play you a few songs that are close to my heart”, bedyrede Big Mike, før ”Do Better” og fællessangen fra de 10.000 fremmødte næsten fik den 26-årige rapper til at tabe kæben. Denne del af showet kunne godt have varet lidt længere.

Koncerten blev i højere grad kendetegnet af Stormzys publikumskontrol end mikrofonteknik. Mange af de grimeflows, Stormzy leverer på plade, er tæt på umulige at levere live. Især når man er stakåndet og kæmper med for meget bas fra backingtracket. Derfor druknede både halve og hele sætninger undervejs. “Still Disappointed”, disstracket til friend turned foe Wiley, var i hvert fald alt andet end den overlegne sejr, Stormzy selv proklamerede. Det gør undertiden ikke det store, når man kan få en sal fuld af mennesker, der gik i børnehave da Eskiboy udgav sin debutplade, til at råbe “Wiley is a pussy”. Hiphop er og bliver en kontaktsport…

Man kan redde rigtig meget på publikumstække, og den disciplin excellerer Stormzy i. Timingen af først “Own It” og derefter Ed Sheeran-coveret “Take Me Back To London” stillede popsulten i salen. På “Rainfall”, et af aftenens højdepunkter set fra et rapteknisk perspektiv, sad både vers og den afsluttende fællessang på “Shackles”-samplet lige i øjet. Kort herefter gik alt lyset i sort, før Stormzy trådte ud midt på scenen i bar mave til lyden af “Know Me From”, fuldstændig som han gjorde på Apollo i 2016. Flashbacks og moshpits. Råbekor og gåsehud.

Der var helt sikkert også både gåsehud og flashbacks til Stormzy. Gentagne gange forsikrede han os om, hvor speciel en plads Danmark som land, og vi som fans, havde i hans hjerte. For en sjælden gangs skyld tvivlede vi ikke ét sekund på oprigtigheden. Festen til det afsluttende hattrick “Shut Up”, “Big For Your Boots” og “Vossi Bop” satte et passende punktum. Forhåbentlig får Big Mike lidt bedre styr på lyden og setuppet til vi ses igen. For ses igen, det kommer vi til. Uden tvivl.

Big Michael

Audacity

Cold