Respektindgydende røst i de rette rammer

Silas Bjerregaard, Sankt Lukas Kirke, Aarhus

Silas Bjerregaard tog fusen på os, da han uden varsel udgav ep’en Skygger for solen i sidste uge. Og uventet var det også, at udgivelsen er afdæmpet og halvakustisk, for de to singler, den tidligere Turboweekend-sanger udsendte i henholdsvis 2018 og 2019, var anderledes poppede og elektroniske. Men egentlig burde det ikke komme som så stor en overraskelse, for Bjerregaard havde en akustisk fokuseret kirketurné om hjørnet, og det er den, han lørdag aften tager hul på i en udsolgt Sankt Lukas Kirke i Aarhus. Og Turboweekend turnerede jo også flere gange med et mere afdæmpet setup, dog ikke til kirker, men koncertsale for et siddende publikum.

Silas Bjerregaard sidder også ned under hele sin koncert ligesom sine to musikere, keyboardspiller og guitarist Henrik Hamilton og guitarist Lasse Boman. Nye i Bjerregaard-sammenhæng, men kendt fra blandt andre Rasmus Walter, Shaka Loveless og The William Blakes. De lægger stille ud med, meget passende, ”Stille før storm”, skrevet af Sebastian og oprindeligt sunget af Lis Sørensen. Bjerregaards fortolkning er kendt fra TV2’s Toppen af Poppen, som han blev kontaktet af i 2018, umiddelbart efter at Turboweekend havde proklameret deres forestående opløsning.

”Stille før storm” starter ganske tyst, med blot én gentagende tone fra Lasse Bomans elektriske guitar, men langsomt tager det form, og Silas Bjerregaard synger som altid aldeles fremragende. Også han bevæger sig fra det afdæmpede til det gradvist mere ekspressive og udtaler Sebastians smukke ord tydeligt, så de står klart i det store kirkerum, hvor den naturlige rumklang heldigvis ikke er for dominerende. Det er vigtigt at lytte til rummet og ikke være for højrøstet – følelserne kan sagtens høres, som Bjerregaard selv udtrykker det.

”Forfra” fra Skygger for solen følger, en sang om at forlade noget velkendt og begynde på noget nyt med de forventninger og usikkerheder, der følger med. Et genkommende tema på ep’en, og det er jo let at opfatte det som Bjerregaards tanker over at skulle stoppe med Turboweekend og begynde på en solokarriere, selvom det også kan fortolkes mindre bogstaveligt. ”Gennem ild” er også fra den nye ep og er tidligere udkommet på single, men i en helt anderledes elektropoppet udgave. Jeg synes, det mere lavmælte udtryk klæder både sangen og Bjerregaards stemme, ikke mindst her i kirken.

Akustisk Turboweekend

Det gamle Turboweekend-hit ”Miles and Miles” bliver spillet på to akustiske guitarer og med flotte vokalharmonier fra de to medmusikere, og det skader heller ikke denne sang at blive skrællet helt ind til benet. Decideret rørende er Sko/Torp-fortolkningen ”Pigen og delfinen”, oversat af Bjerregaard og kendt fra Toppen af Poppen, om en lille pige, der overlever mod alle odds. I kirken bliver den spillet med en smuk el-guitarsolo af Lasse Boman.

Senere får vi endnu et par Toppen af Poppen-relaterede sange, først ”Sig det nu”, Bjerregaards fortolkning af Annika Aakjærs glimrende oversættelse af Turboweekends ”I Forgot”. Så er ringen så at sige sluttet, og den får lige en rundtur til med Bjerregaards version af Aakjærs ”Jeg gi’r”. I sidstnævnte synger han kraftfuldt igennem i det ordrige omkvæd – eller er det et C-stykke, der bliver gentaget? – på samme måde, som han også gør i tredje vers i den ellers underspillede fortolkning af Turboweekends største hit, ”Trouble Is”. Det giver gåsehud, når manden brøler igennem, og samme følelse indfinder sig, når han synger en vaskeægte salme, ”Se, nu stiger solen” af Jakob Knudsen og Oluf Ring. Unægtelig passende i et kirkerum, hvis man har stemmen til det, og det har Silas Bjerregaard.

En sidste fortolkning af andre bliver den store belgiske visesanger og sangskriver Jacques Brels klassiker ”Ne me quitte pas”, glimrende oversat til ”Du må ikke gå”. Ellers består sættet af de øvrige i alt seks nye sange fra Bjerregaards ep. De skal lige vokse på mig, men generelt er Bjerregaard sluppet fint fra at debutere som solist og fra at skrive på dansk. ”Mellem tid og evighed”, der bliver leveret med elegant, fingerspillet akustisk guitar af både Bjerregaard og Hamilton samt flotte vokalharmonier får mig til at tænke på Simon & Garfunkel og er blandt koncertens højdepunkter.

Fremhæves skal også ”Isbjerg”, der ganske rigtigt har en dobbelt betydning, hvor den ene er kærlighed, men den anden altså ikke er klimaforandringerne, hvilket en af mine ærede anmelderkolleger mente. Det skal forstås som et isbjerg, der kan sænke skibe, påpeger Bjerregaard med et smil. Men medgiver også, at det er svært ikke at tænke på andet end klimakrise, når man hører om et isbjerg, der smelter.

Publikum smelter også under Bjerregaards sangforedrag, men en lang aften bliver det ikke. Efter kun 80 minutter, alt inklusive, er koncerten slut, og Bjerregaard får sagt undervejs, at han måske ikke har fået skrevet nok nye sange og derfor har taget en del covernumre med. For min skyld kunne han godt have udvidet sættet med et par gamle Turboweekend-sange mere, men ellers er det jo bare at vente på, at han får mere fra hånden. Han er i hvert fald taget ud på en spændende rejse, og kirkerummet er den helt rette ramme om hans respektindgydende røst.

Stille før storm (Lis Sørensen/Sebastian-fortolkning)

Forfra

Gennem ild