Blitz

Nogle gange så er den der bare

Album / Universal Music
Udgivelse D. 27.03.2020
Nicoline Steen

Det er med popsange, som det er med forelskelse: Nogle gange så er den der bare. Put den følelse i 10. potens, og du får Blitz.

Jungs længe ventede debutalbum leverer nostalgisk elektropop i et helstøbt feel good-univers, der vil give alle med forkærlighed for 80’erne kuldegysninger af bare begejstring. Det lugter lidt af både Kliché, TV-2 og Dodo and the Dodos tilsat en barytonvokal a la Rick Astley.

Trods de mange associationer til den svundne tid er den hverken en karikatur eller et benspænd. Den er motoren for Jungs særegne DNA, der tankes op i datid og fuldendes i nutid.

Trioen består af frontmand Jonas Jung, Michael Hovmand på keyboard og Sigurd Boesen på guitar. Med popproduceren Ole Brodersen Meyer og den danske Kong Midas inden for mix, Carsten Heller, i ryggen, står drengene med deres album på skuldrene af kæmpesucceser som Nephew og The Minds of 99, hvilket også afspejles i tracklistens imponerende hitudvalg.

Numre som ”Jeg skal nok vente”, ”Hun kommer tilbage” og "Blitz, baby" har allerede slået heftigt ud på både radio- og streamingbarometre, og sange som ”Hvad skal jeg tro på” og ”Sig mig” er sikkert up next. Indiskutabelt velkomponerede nostalginumre, der giver trang til at kridte de pastelfarvede high tops og puste støvet af walkmanen. Den finurlige ”HDTV” må sågar antages at være en hyldest til gode gamle Brixx.

Selvom 80’er-viben holdes i trit gennem hele albummet, får vi også lov til at møde en mindre energiladet og mere poprocket version af bandet. Danseskoene får en pause på skæringer som ”Ved hvor det gør ondt” og ”Kørebanen”, hvor føromtalte slægtskab til både solkonger og nevøer fremstår særlig tydeligt. En afdæmpet side, der beviser, at Jungs talent rækker hinsides trommemaskiner og synthesizere.

En anden egenskab trioen mestrer til perfektion er skarptskåret lyrik. Teksterne på Blitz er en moderne fortolkning af den danske sangskat, hvor minimalistiske tekster siger mere end tusinde pompøse ord, der ikke ved, hvilket lix-ben, de skal stå på. På en bund af iørefaldende melodier pakker Jung livets store spørgsmål og kløgtige samfundskommentarer ind i simplicitet og løjerlige tekster, hvor der lægges op til at blitze rundt mellem lagene. Babusjkaeffekten gør Jung relevant på tværs af generationer og giver dem potentiale til at blive danskernes nye musikalske samlingspunkt.

Skønt albummet bevæger sig på den evigt porøse balancebom mellem genkendelighed og variation, formår Jung at skabe et perfekt afstemt værk, der kandiderer til at blive det bedste dansksprogede popalbum i 2020. Dét kan man kalde en hæderlig debut.

Jung skulle have spillet en udsolgt forårsturné med start i Store Vega den 1. april, men turnéen er nu udskudt til december.